Nietrafione prezenty świąteczne? Sprawdź, kiedy i jak można je zwrócić
Kupując prezenty może okazać się, że nie trafiliśmy w oczekiwania osoby obdarowywanej. Prawo pozwala na zwrócenie przynajmniej części zakupionych produktów i ich wymianę. Nie we wszystkich sytuacjach jest to jednak możliwe.
2022-12-21, 09:07
Najistotniejszą rzeczą w przypadku zakupu prezentów jest to gdzie je kupiliśmy. Czy jest to sklep stacjonarny czy e-sklep.
Sklep stacjonarny
Jeśli kupiliśmy prezent w sklepie stacjonarnym, ze zwrotem towaru może być problem, gdyż to sklep decyduje, czy zaakceptuje nasz zwrot - jest to uzależnione jedynie od dobrej woli właściciela. W praktyce jednak coraz więcej placówek handlowych, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów i często zezwala na zwroty towarów. Jednocześnie musimy zwrócić uwagę na regulamin danego sklepu. Czasami bowiem termin zwrotu jest sztywno określony, a sam zwrot może mieć formę np. karty podarunkowej z właściwą kwotą czy wymiany na inny towar. O tym także decyduje sklep. Pamiętajmy też o konieczności posiadania przy sobie dowodu zakupu - może to być paragon, potwierdzenie płatności kartą czy np. wyciąg z konta.
Sklep internetowy
Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku zakupów na odległość, czyli na przykład w sklepie internetowym. W takiej sytuacji możemy zawsze zwrócić (zrezygnować z zakupu) dany towar w ciągu 14 dni od daty jego otrzymania (nie zamówienia). Formularz odstąpienia od umowy można pobrać m.in. ze strony internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Sprzedawca ma obowiązek zwrócić wszelkie dokonane płatności. Jednak zwrot kosztów przesyłki obejmuje najtańszą opcję, nawet jeśli klient skorzystał z droższej dostawy.
Występują jednak pewne ograniczenia. Dotyczą one między innymi artykułów posiadających krótki termin przydatności do użycia, towarów wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, które zostały odpieczętowane, biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe. Co ważne, jak przypomina UOKiK, przecena towaru nie powoduje, że konsument traci prawo do zwrotu czy reklamacji - chyba że obniżka ma związek z defektem towaru.
REKLAMA
Co jeśli prezent ma wadę?
Może się okazać, że zakupiony przez nas prezenta ma wadę, której nie dało się wcześniej dostrzec. W takiej sytuacji zawsze możemy skorzystać z prawa do reklamacji w oparciu o tzw. rękojmię. Mamy na to dwa lata. Należy jednak pamiętać, że reklamację musimy złożyć na piśmie w sklepie, w którym dokonaliśmy zakupu, wskazując podstawę reklamacji oraz nasze żądania. Może to być na przykład zwrot pieniędzy, naprawienie towaru, wymiana na inny, pozbawiony wad czy też obniżenie ceny. Reklamację powinniśmy złożyć w jak najkrótszym od momentu wykrycia wady produktu czasie.
Możemy również skorzystać z gwarancji o ile ten dokładnie produkt taką ma. Należy przy tym pamiętać, że gwarancja jest dobrowolnym zobowiązaniem producenta/sklepu i to on ustala jej warunki, które mogą być mniej lub bardziej korzystne dla konsumenta. W praktyce - jak pisze UOKiK - lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z rękojmi, a z gwarancji dopiero wówczas, gdy minął już dwuletni termin odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi - o ile gwarancja obejmuje okres dłuższy niż dwa lata.
Nawet jeśli nie udało nam się niechcianego prezentu oddać lub zamienić w sklepie to warto pamiętać, że ktoś, kto nam go kupił myślał o nas, zastanawiał się nad tym, co może nam się podobać i poświęcił nam swój czas.
- Kary za fałszywe opinie w internecie. UOKiK: wymyślone recenzje całkowicie zaburzają obraz rynku
- Edukacyjne i sensoryczne zabawki. Dobry prezent pod choinkę?
- Robisz zakupy online? Sprawdź na co uważać, aby nie dać się oszukać
Polskieradio24.pl/UOKiK/IAR/PAP/mk
REKLAMA