Cyfrowi asystenci i polecenia głosowe. Potencjał tej technologii nie jest w pełni wykorzystywany?

2023-01-12, 10:30

Cyfrowi asystenci i polecenia głosowe. Potencjał tej technologii nie jest w pełni wykorzystywany?
Rozwiązania głosowe mogą polepszyć doświadczenie klienta w bankowości.Foto: Shutterstock/VK Studio

W ciągu jednej minuty przeciętny człowiek może wypowiedzieć pięć razy więcej słów niż jest w stanie napisać. W końcu głos jest najbardziej naturalną i efektywną formą komunikacji. Niezwykłe postępy w technologiach związanych z głosem sprawiły, że cyfrowi asystenci głosowi stali się głównym nurtem w rozwiązaniach telekomunikacyjnych.

Do początku 2020 roku 75% właścicieli iPhone'ów korzystało z Siri, a 63% właścicieli Androida komunikowało się z Asystentem Google na swoim smartfonie. Ponad jedna trzecia dorosłych mieszkańców USA posiadała głośnik z asystentem głosowym. Nawet pandemia nie mogła powstrzymać popytu na asystentów głosowych, przy czym eksperci twierdzą, że koronawirus przyspieszył ich przyjęcie do użytku o trzy do czterech lat.

Chociaż technologia głosowa oferuje wiele przydatnych funkcji i właściwości, to jest ona wciąż ograniczona, a jej potencjał jest w większości niewykorzystany. Dopiero gdy zostanie z powodzeniem zintegrowana z płatnościami, bankowością i operacjami finansowymi, będzie miała prawdziwy i trwały wpływ na nasze codzienne życie.

Doświadczenie klienta nowej generacji

Poproszenie asystenta głosowego o przesłanie pieniędzy do dowolnego odbiorcy będzie znacznie łatwiejsze niż niekończące się wpisywanie numerów kont, IBAN i podwójne sprawdzanie informacji między aplikacjami. To samo dotyczy płatności głosowych, sprawdzania salda i alarmów o wypłatach. Codzienne operacje mogą być o wiele szybsze i wygodniejsze.

Zasilane technologiami sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, płatności głosowe już umożliwiają klientom za kierownicą, w biegu lub z pełnymi rękami bezproblemową interakcję z ich finansami za pomocą asystenta głosowego na używanym urządzeniu. Obecnie 51% użytkowników korzysta z asystenta głosowego w samochodzie. Dla ponad 2,2 miliarda ludzi na całym świecie dotkniętych ślepotą i wadami wzroku jest to bezprecedensowy sposób na bezpośrednie i niezależne zarządzanie swoimi pieniędzmi.

Unikalny głos

Ponad 100 cech fizycznych i behawioralnych sprawia, że głos jest tak samo unikalny dla danej osoby jak odciski palców, umożliwiając uwierzytelnianie biometryczne w czasie rzeczywistym. Wieloczynnikowe uwierzytelnianie oparte na biometrii głosowej może wykryć, czy konsument jest tym, za kogo się podaje.

Polecenia głosowe odblokowują też nowy kanał informacji w celu uzyskania większego kontekstu dla wiedzy o klientach przede wszystkim banków. To szansa na systematyczną poprawę bezpieczeństwa klientów, a tym samym obniżenie szans na oszustwa i pranie pieniędzy.

Podobnie jak w przypadku większości projektów AI, stworzenie od podstaw udanego produktu bankowości głosowej, który sprawi, że bankowość będzie bezproblemowa dla klientów, jest trudniejsze niż się wydaje. Pomimo złożoności przedsięwzięcia biznes i naukowcy podejmują próby usprawnienia systemów głosowych. Do czasu wdrożenia nowych rozwiązań pozostaje nam uodpornić się psychicznie na niedoskonałe boty czekające na nas na infoliniach.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ Fintechnews/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej