UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon. Spółce grozi wysoka kara
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon - poinformował Urząd. Zarzuty dotyczą wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów.
2023-02-01, 09:38
Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. "Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu. Od września 2021 r. Prezes UOKiK prowadził postępowanie wyjaśniające, teraz spółka otrzymała zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów" - poinformował UOKiK.
Zamówienie a sprzedaż towaru
Zgodnie z ustaleniami Prezesa Urzędu, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta.
"Spółka uważa, że nie jest zobowiązana do dostarczenia towaru i może decydować o realizacji lub anulowaniu transakcji. Dla Amazona wiążąca jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru" - wskazał Urząd.
Dodał, że takie postanowienie znajduje się w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie procesu zakupowego na platformie. Zapoznanie się z nim utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie go na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu - podkreślił.
REKLAMA
UOKiK wskazuje na szczegóły
"To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski 'Kup teraz' (na stronie produktu) lub 'Przejdź do finalizacji zakupu' (po dodaniu do koszyka)" - wskazał w komunikacie.
Jak poinformowano, w ocenie Prezesa Urzędu, takie sformułowania mogą sugerować, że zamawiając produkt dokonywany jest jego zakup, a do transakcji dochodzi od razu z chwilą zapłaty za towar.
Jak podał UOKiK, spółce grozi kara do 10 procent obrotu.
Posłuchaj
- UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile. "Obiecywane korzyści różnią się od rzeczywistych profitów"
- Nowe przepisy chroniące konsumentów. Będzie trudniej wprowadzić klienta w błąd
- UOKiK zarzuca Wakacje.pl błędne podawanie cen. Wiemy jaką karę może zapłacić
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA