Samochodów elektrycznych w Polsce jest mało, ale wciąż ich przybywa. Pomaga program "Mój elektryk"
Liczba elektrycznych samochodów osobowych (BEV) zarejestrowanych w państwach UE w 2022 r. wyniosła ok. 3,2 mln, co oznaczało wzrost o około 1,1 mln sztuk w stosunku do 2021 r., a w stosunku do 2020 r. o 2,0 mln (wzrost o ok. 180 proc.). W Polsce możliwe jest uzyskanie dofinansowania do kupna samochodu elektrycznego w programie "Mój elektryk".
2023-04-07, 09:37
"Blisko 1/3 wszystkich samochodów elektrycznych na terenie UE znajdowała się w Niemczech (1 mln). Kolejne miejsca zajmują Francja (0,69 mln) i Holandia (0,33 mln). Między 2021 r. a 2022 r. największą dynamikę wzrostu liczby BEV zanotowano w Bułgarii (o 226 proc.), Węgrzech (224 proc.) Litwie (143 proc.) oraz w Polsce (130 proc.), a średnio w UE było to 57 proc. Szacuje się, że przez całą bieżącą dekadę liczba BEV w Europie zwiększy się ok. 10 razy, do ok. 30 mln sztuk w 2030 r.
Mało elektryków
Mimo dużej dynamiki wzrostu liczby BEV. Ich udział w ogólnej liczbie samochodów osobowych w UE nadal jest stosunkowo niewielki. Wśród państw UE największy odsetek BEV mają Szwecja (4,2 proc.), Dania (4,0 proc.) i Holandia (3,7 proc.,), najniższy zaś Cypr (0,09 proc.) i Grecja (0,11 proc.). W Polsce udział ten wynosi 0,12 proc. (ok. 31 tys. sztuk), co w UE plasuje nas na 3. miejscu od końca.
Utrzymuje się rosnąca popularność większych i bardziej emisyjnych samochodów klasy terenowej, w tym SUV. Choć w 2022 r. sprzedaż samochodów na świecie nieznacznie spadła, to popularność SUV zwiększyła się: w stosunku do 2021 r. sprzedano ich o ok. 1 mln sztuk więcej, co stanowiło już 46 proc. światowej sprzedaży.
Wzrost sprzedaży
Mimo że i w tej klasie rośnie udział samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym, to nadal stanowią one wyraźną mniejszość w całkowitej liczbie SUV (w 2022 r. ok. 16 proc.). W Polsce sprzedaż SUV wzrosła o ok. 3 proc r/r, do 198 tys., co stanowi już blisko połowę rynku.
REKLAMA
Niewielki udział samochodów elektrycznych przy wciąż rosnącej liczbie samochodów osobowych ogółem (w latach 2011-2021 r. w UE wzrost z 211 mln do 253 mln, w Polsce z 17,2 mln do 25,9 mln sztuk), a także zwiększający się udział większych samochodów typu SUV spowalniają ograniczanie emisyjności transportu.
Transport odpowiada za jedną czwartą emisji wszystkich gazów cieplarnianych w UE. Jeśli Unia chce zrealizować cele Europejskiego Zielonego Ładu, to emisja gazów cieplarnianych pochodzących z tego źródła powinna zostać zmniejszona o 90 proc. do 2050 r." - napisano w notatce PIE.
Program "Mój elektryk"
Celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie - wsparcie zakupu/leasingu pojazdów zeroemisyjnych.
W programie przewidywana jest możliwość dofinansowania przedsięwzięć polegających na zakupie/leasingu nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2, M3, N1, L1e, L2e, L3e, L4e, L5e, L6e, L7e wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub wyłącznie silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych lub innych substancji objętych systemem zarządzania emisjami gazów cieplarnianych.
REKLAMA
Budżet programu ustalono do kwoty 500 000 000 zł dla bezzwrotnych form dofinansowania, z czego co najmniej 50 % zostanie przekazane w ramach udostępnienia środków do banków zgodnie z art. 411 ust. 10 ustawy - Prawo Ochrony Środowiska w celu udzielania dotacji.
Okres wdrażania zaplanowano na lata 2021 – 2026, w tym okres zawierania umów do 31.12.2025 i okres wydatkowania środków do 30.06.2026 r.
Okres kwalifikowalności kosztów ustalono na 01.05.2020 r. - 31.12.2025 r.
PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib
REKLAMA