Program "Mój elektryk". BOŚ: dopłaty do leasingu przekroczyły 200 mln zł
200 mln zł przekroczyła wartość przyznanych dotacji w ramach tzw. ścieżki leasingowej programu "Mój elektryk". Kwota ta została przeznaczona na dofinansowanie leasingu ponad 6 tys. pojazdów - poinformował Bank Ochrony Środowiska.
2023-03-30, 13:36
Bank dodał, że od początku funkcjonowania programu do Banku Ochrony Środowiska wpłynęło już przeszło 6 tys. 800 wniosków o dofinansowanie w wysokości ponad 220 mln zł, a aktualna pula środków dostępnych w ścieżce leasingowej programu "Mój elektryk" wynosi 250 mln zł.
Rosnące zainteresowanie programem
Według banku ścieżka leasingowa programu "Mój elektryk" cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem klientów - szczególnie przedsiębiorców. Tylko od początku tego roku do BOŚ trafiło 1 tys. 130 wniosków o dopłaty na łączną kwotę 36,5 mln zł. Od początku tego roku BOŚ ocenił, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie rozpatrzył 1 tys. 105 wniosków na sumę prawie 35 mln zł.
Jak przekazał bank, największym zainteresowaniem niezmiennie cieszą się dopłaty do leasingu samochodów osobowych. Od początku funkcjonowania programu NFOŚiGW przyznał dotacje do 4 tys. 675 takich aut o łącznej wartości prawie 125 mln zł (z czego w tym roku zaakceptowano 898 wniosków o wartości 23,7 mln zł). Fundusz przyznał też dotacje do leasingu 1 tys. 258 samochodów dostawczych o wartości 70 mln zł (z czego 195 dotacji o wartości 14,3 mln zł w pierwszych miesiącach 2023 roku), a także 99 pojazdów dwu-lub trzykołowych (przyrost o 12 od początku br.).
- Realizacja programu "Mój elektryk" może napawać dumą. W krótkim czasie zyskał on ogromną popularność, co pokazuje, że zielone produkty finansowe, jeśli są dobrze skonstruowane, mają wielki potencjał. Przypomnę, że w momencie uruchomienia tej inicjatywy przyznana BOŚ pula środków na dopłaty do leasingu wynosiła "zaledwie" 20 mln zł. Obecnie jest to już 250 mln i jestem przekonany, że niebawem w pełni zagospodarujemy te środki" – powiedział wiceprezes BOŚ Emil Ślązak.
REKLAMA
Cel programu "Mój elektryk"
Celem realizowanego przez NFOŚiGW programu "Mój elektryk" jest redukcja emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu i leasingu pojazdów zeroemisyjnych. Program zakłada dwie ścieżki – dla klientów indywidualnych oraz dla firm i organizacji. Dotacje dla osób fizycznych obsługuje bezpośrednio NFOŚiGW, natomiast ścieżka leasingowa jest prowadzona przez Bank Ochrony Środowiska.
Umowa między NFOŚiGW a BOŚ, który pozostaje jedynym operatorem ścieżki leasingowej programu, została zawarta we wrześniu 2021 roku. W listopadzie tego samego roku do "Mojego elektryka" przystąpiły pierwsze firmy leasingowe. Obecnie w programie uczestniczy 26 firm leasingowych.
Dopłatami do leasingu mogą być objęte przede wszystkim pojazdy zeroemisyjne kategorii M1 (samochody osobowe do przewozu max. 8 osób) oraz pojazdy kategorii N1 (dostawcze z masą do 3,5 t). Pula środków przeznaczonych przez NFOŚiGW na dopłaty do leasingu i wynajmu pojazdów elektrycznych wynosi obecnie 250 mln zł. Zawieranie umów w ramach programu możliwe będzie do końca 2025 roku.
BOŚ powołując się na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych przekazał, że na koniec lutego 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było 70 tys. 263 osobowe i użytkowe samochody z napędem elektrycznym. Przez pierwsze dwa miesiące br. ich liczba zwiększyła się o 5 tys. 56 sztuk, tj. o 56 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
REKLAMA
- Udział elektryków w sprzedaży aut. Co stoi na przeszkodzie wyższego wzrostu?
- Wzrasta pula środków do wykorzystania w programie "Mój elektryk" w leasingu. Sprawdź o ile
- Auto elektryczne w leasingu tańsze niż spalinowe. Eksperci wyjaśniają
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA