Auto elektryczne w leasingu tańsze niż spalinowe. Eksperci wyjaśniają
W zeszłym roku średnia cena netto leasingowego samochodu elektrycznego wyniosła 156 tys. zł, a spalinowego 140 tys. zł. To oznacza, że po uwzględnieniu 27 tys. dofinansowania z programu "Mój Elektryk", auto elektryczne jest o 8 proc. tańsze niż spalinowe - poinformowali eksperci z PKO Leasing.
2023-01-19, 14:40
Zwrócono jednak uwagę, że wybierane przez przedsiębiorców auta spalinowe to "bardzo często luksusowe pojazdy o dużej wartości, a elektryki to w zdecydowanej większości funkcjonalne, miejskie samochody".
Jakie firmy kupują auta elektryczne?
Jak stwierdził Dyrektor Biura Kompetencji ds. Rynku Samochodów Osobowych w PKO Leasing Maciej Matelski, na samochody elektryczne decydują się przede wszystkim firmy z sektora MŚP. Służą one często - w jego opinii - menadżerom zarządzającym danym rynkiem lub jako wsparcie w prowadzeniu działalności usługowej w aglomeracjach. Jako przykład podano firmy kurierskie, które coraz częściej pytają o leasing samochodu elektrycznego.
Wskazano, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, prowadzący program "Mój Elektryk", do tej pory otrzymał ponad 8 tys. wniosków o dofinansowanie do zakupu w pełni elektrycznego pojazdu. Zauważono, że większość stanowią te złożone za pośrednictwem firm leasingowych.
Będzie zmiana progów wartości auta elektrycznego?
Dodano, że "rynek leasingu widzi potrzebę rozmowy z NFOŚiGW o zmianie progów wartości auta elektrycznego do jakiego można otrzymać dofinansowanie", który obecnie wynosi 225 tys. zł w przypadku zeroemisyjnych samochodów do przewozu maks. 8 osób. Zdaniem Matelskiego, "obecne realia rynku motoryzacyjnego sprawiają, że samochody drożeją, a część popularnych modeli przestała się mieścić w widełkach programu". Warto byłoby również zastanowić się nad wsparciem zakupu kilkuletnich aut elektrycznych z drugiej ręki - ocenił.
- Polska: liczba samochodów z napędem elektrycznym wzrosła w 2022 o ponad 26 tys. egzemplarzy
- "MotoBarometr 2022". Polska branża motoryzacyjna stawia na elektromobilność
Rosnąca liczba samochodów elektrycznych w Polsce wymusza rozwój infrastruktury ładowania - stwierdzono. Zwrócono uwagę, że w tym obszarze coraz bardziej aktywny jest rynek leasingu, choć w kategorii leasingu ekologicznych urządzeń zainteresowanie punktami i stacjami ładowania wciąż jest znacznie mniejsze niż fotowoltaiką i magazynowaniem energii.
PAP/IAR/PR24, akg
REKLAMA
REKLAMA