Udział elektryków w sprzedaży aut. Co stoi na przeszkodzie wyższego wzrostu?

Na koniec 2023 r. udział elektryków w łącznej sprzedaży nowych samochodów w Polsce sięgnie od 5 do nawet 7 proc. - szacują eksperci Carsmile. Wskazują, że potencjał rynku to nawet 10 proc., ale przeszkodą do osiągnięcia tego poziomu są wysokie ceny elektryków.

2023-02-18, 11:37

Udział elektryków w sprzedaży aut. Co stoi na przeszkodzie wyższego wzrostu?
W Polsce równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się infrastruktura ładowania.Foto: Pixabay

Według ekspertów Carsmile, Polska należy do grona najsłabiej zelektryfikowanych państw UE patrząc przez pryzmat udziału elektryków (EV) w rejestracjach nowych samochodów. Przypomnieli za Samarem, że udział aut elektrycznych w nowych rejestracjach samochodów wyniósł w styczniu 3,1 proc.

Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi

Zdaniem prezesa internetowej platformy Łukasza Domańskiego, potencjał rynku samochodów zeroemisyjnych jest w Polsce dużo większy, niż wskazują aktualne dane o rejestracjach.

Jak podał, w grudniu ub. roku i styczniu tego roku, 10 proc. użytkowników korzystających z konfiguratora aut Carsmile wybrało napęd elektryczny. 

- Wynik ten oznacza, że już co dziesiąta osoba, która rozpoczyna poszukiwanie auta, jest zainteresowana pojazdem elektrycznym. To bardzo dużo jak na polskie warunki - ocenił.

REKLAMA

Klienci liczą na promocje

Dodał, że wciąż najpopularniejszym napędem pozostaje "benzyna" z 41-proc. udziałem w wyszukiwanych pojazdach.

Według wiceprezesa Carsmile Michała Knittera, udział elektryków rośnie nie tylko w wyszukiwaniach, ale też w sprzedaży. - Mieliśmy już jeden miesiąc, w którym numerem jeden w naszej sprzedaży, liczonej według modeli, było auto elektryczne - powiedział. Dodał, że takie sytuacje będą się powtarzać w miarę pojawiania się na rynku promocyjnych ofert zakupu elektryków i presji ze strony marek motoryzacyjnych na sprzedaż pojazdów z napędem zeroemisyjnym.

- Spodziewam się, że na koniec 2023 roku udział aut z napędem elektrycznym osiągnie poziom 5-7 proc. w łącznych rejestracjach - podał. Jego zdaniem popyt na auta elektryczne będzie stymulowany przez zamówienia flotowe z uwagi na fakt, że elektryfikacja flot firmowych jest popularnym i stosunkowo łatwym w realizacji (na tle innych działań pro klimatycznych) sposobem realizacji strategii ESG przez korporacje.

Potrzeba konsekwentnego programu wspierania elektromobilności

- Sporo zamówień na pojazdy zeroemisyjne będzie tez napływało z administracji publicznej oraz samorządów ze względu na ustawowy obowiązek zelektryfikowania dużej części flot do 2025 roku - zaznaczył Knitter.

REKLAMA

Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec stycznia 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych ponad 31,2 tys. sztuk samochodów elektrycznych. W 2022 r. zarejestrowano w Polsce 12,7 tys. nowych aut w pełni elektrycznych samochodów - wynika z danych Samaru.

Czytaj także:

Według symulacji ekspertów Carsmile, jeśli Polska wprowadzi spójny i konsekwentny program wspierania elektromobilności, "pierwszy milion" sprzedanych elektryków ma szansę paść w latach 2030-2032.

Jeśli natomiast rynek będzie rósł w sposób naturalny, bez wsparcia regulacyjnego i determinacji po stronie producentów aut, osiągnięcie miliona sprzedanych pojazdów zeroemisyjnych będzie trwało bardzo długo - wskazali. 

REKLAMA

IAR/PAP/PR24/akg

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej