Udział elektryków w sprzedaży aut. Co stoi na przeszkodzie wyższego wzrostu?
Na koniec 2023 r. udział elektryków w łącznej sprzedaży nowych samochodów w Polsce sięgnie od 5 do nawet 7 proc. - szacują eksperci Carsmile. Wskazują, że potencjał rynku to nawet 10 proc., ale przeszkodą do osiągnięcia tego poziomu są wysokie ceny elektryków.
2023-02-18, 11:37
Według ekspertów Carsmile, Polska należy do grona najsłabiej zelektryfikowanych państw UE patrząc przez pryzmat udziału elektryków (EV) w rejestracjach nowych samochodów. Przypomnieli za Samarem, że udział aut elektrycznych w nowych rejestracjach samochodów wyniósł w styczniu 3,1 proc.
Rośnie zainteresowanie autami elektrycznymi
Zdaniem prezesa internetowej platformy Łukasza Domańskiego, potencjał rynku samochodów zeroemisyjnych jest w Polsce dużo większy, niż wskazują aktualne dane o rejestracjach.
Jak podał, w grudniu ub. roku i styczniu tego roku, 10 proc. użytkowników korzystających z konfiguratora aut Carsmile wybrało napęd elektryczny.
- Wynik ten oznacza, że już co dziesiąta osoba, która rozpoczyna poszukiwanie auta, jest zainteresowana pojazdem elektrycznym. To bardzo dużo jak na polskie warunki - ocenił.
REKLAMA
Klienci liczą na promocje
Według wiceprezesa Carsmile Michała Knittera, udział elektryków rośnie nie tylko w wyszukiwaniach, ale też w sprzedaży. - Mieliśmy już jeden miesiąc, w którym numerem jeden w naszej sprzedaży, liczonej według modeli, było auto elektryczne - powiedział. Dodał, że takie sytuacje będą się powtarzać w miarę pojawiania się na rynku promocyjnych ofert zakupu elektryków i presji ze strony marek motoryzacyjnych na sprzedaż pojazdów z napędem zeroemisyjnym.
- Spodziewam się, że na koniec 2023 roku udział aut z napędem elektrycznym osiągnie poziom 5-7 proc. w łącznych rejestracjach - podał. Jego zdaniem popyt na auta elektryczne będzie stymulowany przez zamówienia flotowe z uwagi na fakt, że elektryfikacja flot firmowych jest popularnym i stosunkowo łatwym w realizacji (na tle innych działań pro klimatycznych) sposobem realizacji strategii ESG przez korporacje.
Potrzeba konsekwentnego programu wspierania elektromobilności
- Sporo zamówień na pojazdy zeroemisyjne będzie tez napływało z administracji publicznej oraz samorządów ze względu na ustawowy obowiązek zelektryfikowania dużej części flot do 2025 roku - zaznaczył Knitter.
REKLAMA
Z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec stycznia 2023 r. w Polsce było zarejestrowanych ponad 31,2 tys. sztuk samochodów elektrycznych. W 2022 r. zarejestrowano w Polsce 12,7 tys. nowych aut w pełni elektrycznych samochodów - wynika z danych Samaru.
- Polska: liczba samochodów z napędem elektrycznym wzrosła w 2022 o ponad 26 tys. egzemplarzy
- Rośnie oferta w pełni elektrycznych samochodów. W salonach do wyboru ponad setka modeli
Według symulacji ekspertów Carsmile, jeśli Polska wprowadzi spójny i konsekwentny program wspierania elektromobilności, "pierwszy milion" sprzedanych elektryków ma szansę paść w latach 2030-2032.
Jeśli natomiast rynek będzie rósł w sposób naturalny, bez wsparcia regulacyjnego i determinacji po stronie producentów aut, osiągnięcie miliona sprzedanych pojazdów zeroemisyjnych będzie trwało bardzo długo - wskazali.
REKLAMA
IAR/PAP/PR24/akg
REKLAMA