UOKiK karze Cyfrowy Polsat. Jakie ma zarzuty?

Konsumentom przysługuje rekompensata od Cyfrowego Polsatu w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody, po bezpłatnym okresie promocyjnym, usługi dodatkowe "Ochrona Internetu" i "Serwis IPLA 3 z 3" – informuje UOKiK.

2023-04-13, 11:00

UOKiK karze Cyfrowy Polsat. Jakie ma zarzuty?
UOKiK: przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną lub dwie usługi dodatkowe. . Foto: Shutterstock/MOZCO Mateusz Szymanski

Jak ustalił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przy zawieraniu lub zmianie warunków umów dotyczących dostępu do internetu Cyfrowy Polsat automatycznie aktywował konsumentom jedną lub dwie usługi dodatkowe.

Na tym etapie spółka nie pytała konsumentów o zgodę na ich włączenie, a w opinii UOKiK już wtedy powinna uzyskać wyraźną zgodę na ich aktywowanie i wiążące się z nimi opłaty, naliczane po bezpłatnym okresie promocyjnym.

Dwie usługi dodatkowe

Te dodatkowe usługi  dla klientów Cyfrowego Polsatu to program antywirusowy "Ochrona Internetu" oraz usługa odtwarzania materiałów audiowizualnych na różnych urządzeniach "Serwis IPLA 3 z 3", które były częścią składową większości ofert promocyjnych i konsumenci nie mogli z nich zrezygnować podczas zawierania umowy, niezależnie od tego, czy byli nimi zainteresowani. Jak zaznaczono w informacji UOKiK, taką możliwość mieli dopiero po zawarciu umowy.

"Co więcej, to na konsumentach ciążył obowiązek wyłączenia usług dodatkowych przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich, aby uniknąć wiążących się z nimi płatności" – tłumaczy UOKiK.

REKLAMA

Kara od UOKiK

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Cyfrowy Polsat obowiązek wykonania złożonego przez niego zobowiązania. Jak poinformowano, "konsumentom przysługuje rekompensata w zakresie trzech pierwszych faktur zawierających opłaty za aktywowane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe, o ile zrezygnowali z nich przed otrzymaniem czwartej takiej faktury".

"Ponadto Spółka ponownie rozpatrzy i uwzględni w całości złożone dotychczas reklamacje. Zobowiązanie Cyfrowego Polsatu dotyczy zarówno obecnych, jak i byłych klientów" – wyjaśnia UOKiK. Dodano, że Cyfrowy Polsat ma poinformować o decyzji Prezesa UOKiK abonentów w indywidualnej korespondencji oraz na stronie internetowej spółki i prowadzonych przez nią profilach w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter).

Klient musi wiedzieć z góry o dodatkowych usługach

"Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem. Opłaty wykraczające poza uzgodnione świadczenie główne, w przypadku Cyfrowego Polsatu poza abonament za usługę dostępu do internetu, muszą zostać przez konsumentów jasno i wyraźnie zaakceptowane najpóźniej w chwili zawierania umowy" – przekazał cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Urząd poinformował, że decyzja jest nieprawomocna, a "Cyfrowy Polsat rozpocznie realizację swojego zobowiązania w terminach określonych w decyzji po jej uprawomocnieniu się".


PR24/PAP/sw


Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej