Budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Most w Nowakowie po próbach obciążeniowych

2023-05-09, 10:10

Budowa drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Most w Nowakowie po próbach obciążeniowych
W 2022 roku nastąpiło otwarcie kanału przez Mierzeję Wiślaną.Foto: Forum/ Robert Neumann

Most obrotowy w Nowakowie, budowany w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe. Próby odbyły się w kwietniu, kiedy to również przeprowadzono z powodzeniem testowy obrót całej konstrukcji - podał inwestor, Urząd Morski w Gdyni.

Jak przekazał Urząd Morski w Gdyni, ponad stumetrowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg usprawni żeglugę, ale również - zaznaczono we wtorkowej informacji - w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej.

Kolejny krok

"Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego, i dokończenie prac związanych z odbudową brzegu w tym rejonie" – podkreśliła cytowana w komunikacie Dorota Słabek, naczelniczka wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Konstrukcja waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. Obecnie wykonawca prowadzi prace wykończeniowe; pozostała również regulacja mechanizmu obrotowego.

Jak podał inwestor, po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Według Urzędu Morskiego w Gdyni istotnym przedsięwzięciem jest również budowa 1,5 km drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym - wskazano.

Łatwiejsza komunikacja

"Nowy, obrotowy most będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu - czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o "air draft" poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco" – wyjaśnił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu "Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg wykonywana jest obudowa brzegów na odcinku o długości około 10,4 km i roboty czerpalne na odcinku 3,8 km. Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotechniczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej zwieńczonej żelbetowym oczepem.

Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki, budowane są dwie przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.

Jak poinformował Grzegorz Małasiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex, kończą się prace zagospodarowania terenu wokół obiektu. "Zaawansowanie prac przy obudowie brzegów wynosi 80 proc. W tej chwili mamy wykonane obudowy na samym początku inwestycji, jak i na samym końcu, natomiast jeszcze 20 proc. pośrodku zostało do dokończenia. Pozostały nam również do zrealizowania roboty czerpalne na odcinku 3,8 km od początku Zalewu w górę rzeki Elbląg" - dodał.

Wznowienie prac

W tej chwili prace te nie są realizowane z uwagi na zapisy decyzji środowiskowej, ponieważ trwa tarło u ryb.

"Prace te zostaną wznowione we wrześniu. Główne wyzwanie jest już za nami. Było nim zmobilizowanie kadry do wykonania 15 km obudowy brzegów. Poprzednie zadania realizowaliśmy na odcinkach rzędu 1,5 km przez 2 lata, a tutaj przez 2,5 roku mamy do zrealizowania 15 km obudowy brzegu. To bardzo duże wyzwanie dla wielu firm podwykonawczych. Mieliśmy również odcinki, które były realizowane pośrodku istniejącego koryta rzeki Elbląg" - wskazał.

Obecnie na budowie pracuje 350 osób. W okresie szczytowym pracowało 30 jednostek pływających.

Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23-kilometrowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji.

W ramach trzeciego etapu praktycznie zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8200 m oraz wystawianie nowego oznakowania nawigacyjnego.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ PAP/ mib

Polecane

Wróć do strony głównej