Debata o transporcie kolejowym. "W momentach kryzysowych staje się on niezawodnym środkiem komunikacji"

Stabilność i odporność europejskiej infrastruktury kolejowej na kryzysy w kontekście wyzwań klimatycznych oraz kryzysów społeczno-gospodarczych i politycznych to temat przewodni debaty zorganizowanej w Brukseli przez Rail Forum Europe, przy współudziale Polskich Kolei Państwowych SA.

2023-05-24, 15:48

Debata o transporcie kolejowym. "W momentach kryzysowych staje się on niezawodnym środkiem komunikacji"
Es ist bereits der nächste Fall in den vergangenen Wochen, in dem unbekannte Täter die Bahninfrastruktur beschädigen oder Gegenstände auf die Gleise legen. . Foto: Shutterstock

W dyskusjach w Parlamencie Europejskim wzięli udział m.in. wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, posłowie do Parlamentu Europejskiego, dyrektor wykonawczy CER Alberto Mazzola oraz Elżbieta Łukaniuk, członek gabinetu komisarz ds. transportu Adiny Valean. W swoim wystąpieniu wiceminister infrastruktury omówił znaczenie sprawnego transportu kolejowego w czasie trwającej rosyjskiej napaści na Ukrainę.

Kolej stała się kluczowa

- Koleje w momentach kryzysowych stają się w zasadzie jedynym niezawodnym środkiem komunikacji. To dzięki kolejom możliwe było przewiezienie obywateli Ukrainy z terenów ogarniętych wojną do bezpiecznych miejsc schronienia w całej Unii Europejskiej. Po zablokowaniu dotychczasowych szlaków logistycznych i przerwaniu łańcuchów dostaw to kolej stała się kluczowa - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Potrzeba stabilnego finansowania

- W trakcie prowadzonej rewizji europejskiej sieci transportowej TEN-T Polska zawnioskowała o włączenie szeregu linii kolejowych do sieci. Z sukcesem udało się utworzyć nowy europejski korytarz transportowy Morze Bałtyckie - Morze Czarne - Morze Egejskie, który będzie przebiegał wzdłuż wschodniej granicy Wspólnoty. Główną kolejową oś tych korytarzy stanowią szlaki Rail Carpatia oraz Rail Baltica, które w obecnej sytuacji geopolitycznej nabierają strategicznego znaczenia. Realizacja tych projektów stanowi inwestycję we wspólne bezpieczeństwo nie tylko Europy środkowo-wschodniej, ale całej Unii Europejskiej - dodał wiceminister Andrzej Bittel.

Jednocześnie zaznaczył, że niezbędne jest zapewnienie na poziomie UE stabilnego finansowania infrastruktury o znaczeniu strategicznym.

Czytaj także:

Znaczna część znajdujących się w Polsce linii kolejowych wchodzących w skład tego trójmorskiego korytarza bądź już została zmodernizowana, bądź zostanie zmodernizowana w nadchodzącym czasie.

- Realizowana polityka modernizacji linii kolejowych i inwestowania w sektor transportu kolejowego w Polsce przyniosła wymierne efekty w postaci dysponowania stabilną siecią, przygotowaną na wszelkie kryzysy o charakterze wojen czy problemów z zaopatrzeniem - podsumował wiceszef resortu infrastruktury.

PAP/IAR/PR24/akg

Polecane

Wróć do strony głównej