Tunel pod Świną czeka na kierowców. Kiedy pojawiła się koncepcja jego budowy?
Tunel pod Świną będzie stałym połączeniem między wyspami Uznam i Wolin, które są rozdzielone przez cieśninę Świna. Przez dekady komunikację pomiędzy obiema wyspami zapewniały tylko promy, które są niewydolne i zawodne. Przypominamy historię i koszty budowy tunelu
2023-06-30, 09:00
Pierwsze pomysły na budowę tunelu lub mostu pojawiły się już w latach 90., ale dopiero w 2007 roku premier Jarosław Kaczyński zobaczył problem z przeprawą promową i zadeklarował wsparcie dla inwestycji. W 2014 roku miasto zleciło opracowanie koncepcji przeprawy, a w 2017 roku projekt uzyskał dofinansowanie ze środków unijnych. W 2018 roku podpisano umowę z wykonawcą, który miał zbudować tunel do końca 2022 roku.
Jednak budowa tunelu napotkała na wiele trudności i opóźnień. Głównym problemem była konieczność uzgodnienia projektu z niemieckimi władzami, ponieważ cieśnina Świna jest częścią granicy polsko-niemieckiej. Ponadto trzeba było uwzględnić ochronę środowiska, bezpieczeństwo żeglugi i warunki geologiczne. W związku z tym termin oddania tunelu do użytku został przesunięty na czerwiec 2023 roku.
Łatwiejsza komunikacja
Tunel pod Świną ma jeden tubus z dwoma pasami ruchu. Ma być bezpłatny dla wszystkich użytkowników i umożliwić szybkie i wygodne połączenie między wyspami. Ma też przyczynić się do rozwoju turystyki, gospodarki i integracji społecznej w Świnoujściu.
Koszty budowy tunelu pod Świną są szacowane na około 913 milionów złotych. Większość funduszy, czyli około 775 milionów złotych (85 procent), pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Pozostałą kwotę, czyli około 138 milionów złotych, wyłożyło z własnego budżetu miasto Świnoujście.
REKLAMA
PolskieRadio24.pl/ IAR/ mib
REKLAMA