Krajowy Program Żeglugowy. Sejm podjął uchwałę dotyczącą śródlądowego transportu wodnego

Rząd podjął uchwałę ws. ustanowienia Krajowego Programu Żeglugowego do 2030 r., którego celem jest zwiększenie roli śródlądowego transportu wodnego poprzez zapewnieniu warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi na wykorzystywanych transportowo odcinkach dostępowych do portów morskich - podało Centrum Informacyjne Rządu (CIR).

2023-10-03, 14:17

Krajowy Program Żeglugowy. Sejm podjął uchwałę dotyczącą śródlądowego transportu wodnego
Rząd stawia na rozwój żeglugi śródlądowej.Foto: Shutterstock/ Lazy_Bear

"Realizacja projektów inwestycyjnych z „Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030" przyczyni się do zwiększenia roli śródlądowego transportu wodnego. Będzie to możliwe dzięki zapewnieniu warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi na wykorzystywanych transportowo odcinkach dostępowych do portów morskich. W konsekwencji wzmocni to integracje portów morskich z zapleczem lądowym" - czytamy w komunikacie.

Stabilne głębokości tranzytowe

Warunki do prowadzenia efektywnej żeglugi śródlądowej rozumiane są, jako m.in. zapewnienie stabilnych głębokości tranzytowych szlaków żeglugowych oraz dostępności śluz. Dla osiągnięcia większej efektywności znaczenie będą mieć również prześwity pod mostami i inną infrastruktura, która krzyżuje się z drogą wodną, podano także.

W ramach "Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030" rozwijany będzie także rynek sektora śródlądowego transportu wodnego oraz partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju dróg wodnych.

"Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030" obejmie następujące odcinki śródlądowych dróg wodnych:

REKLAMA

- E30 - Odrzańska Droga Wodna, odcinek od Gliwic do zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu;

- E40 - Wisła na odcinku od Torunia do Gdańska.

"Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030" będzie pierwszym i najważniejszym dokumentem planistycznym dla sektora żeglugi śródlądowej. Program umożliwi także współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej rozwoju śródlądowego transportu wodnego w perspektywie 2021-2027, podano.

Niezawodny transport śródlądowy

Wnioskodawcą projektu uchwały jest minister infrastruktury. Jak wynika z komunikatu resortu, głównymi celami Krajowego Programu Żeglugowego są przywrócenie niezawodnego i efektywnego transportu wodnego śródlądowego poprzez inwestycje na Odrzańskiej Drodze Wodnej i na Drodze Wodnej Rzeki Wisły oraz wsparcie dla rozwoju rynku żeglugowego. Jest to pierwszy w Polsce dokument planistyczny dla sektora transportu wodnego śródlądowego.

REKLAMA

Strategia realizacji programu ukierunkowana będzie przede wszystkim na realizację projektów inwestycyjnych oraz na działania o charakterze programowym i regulacyjnym. Inwestycje wdrażane w ramach KPŻ2030 będą miały na celu poprawę warunków nawigacyjnych na drogach wodnych. Natomiast zadania programowe ukierunkowane będą na adaptację niektórych aspektów rynku żeglugowego do wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem sektora transportu.

Efektem realizacji programu ma być wzrost wykorzystania dróg wodnych przez biznes oraz żeglugę pasażerską, rozwój sektora żeglugi śródlądowej poprzez kształtowanie warunków na rzecz rozwoju terminali śródlądowych i włączenie śródlądowego transportu wodnego w system transportu intermodalnego, obniżenie emisyjności statków żeglugi śródlądowej i cyfryzacja sektora, rozwój kapitału ludzkiego sektora - wzrost zainteresowania edukacją i karierą w branży transportu wodnego.
Większość działań wskazanych w Krajowym Programie Żeglugowym planowana jest do realizacji w ramach środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ IAR/ ISBNews/ mib

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej