Nowa strategia PLL LOT na lata 2024-2028. Dziś poznamy szczegóły

2023-10-05, 12:39

Nowa strategia PLL LOT na lata 2024-2028. Dziś poznamy szczegóły
Dla PLL LOT priorytetem są przygotowania do przeniesienia operacji lotniczych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Foto: Shutterstock/Grand Warszawski

Polskie Linie Lotnicze LOT przedstawią wieczorem strategię na lata 2024-2028. Szczegóły są owiane tajemnicą, ale wcześniejsze wypowiedzi przedstawicieli linii  wskazują na kilka najważniejszych punktów, które mogą się w niej znaleźć.

Dla LOT-u priorytetem są przygotowania do przeniesienia operacji lotniczych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Często poruszanym zagadnieniem jest kwestia nowej floty regionalnej oraz nowych połączeń dalekiego zasięgu.

W sierpniu tego roku wiceminister aktywów państwowych Maciej Małecki ogłosił, że LOT będzie walczył o miliard złotych zysku za 2023 rok. To ważna informacja między innymi ze względu na to, że przewoźnik musi rozpocząć spłatę pomocy publicznej, udzielonej pod  koniec 2020 roku. Jeszcze w tym roku LOT musi spłacić ratę w wysokości 450 milionów złotych. Kwestie finansowe warunkują deklaracje, które znajdą się w strategii.

Nowa flota LOT-u 

Jednym ze strategicznych tematów, jest sprawa dotycząca nowej floty. W 2022 roku przewoźnik wycofał z użytkowania turbośmigłowe typu Bombardier Q400. LOT chce zakupić nowe maszyny, które obsługiwałyby połączenia regionalne. Wśród faworytów wymieniane są dwa typy maszyn - Embraer E-2 oraz Airbus A-220.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że podczas ogłoszenia strategii nie padnie deklaracja odnośnie konkretnego modelu, jednak mogą się pojawić inne informacje dotyczące kierunku, w którym pójdzie kwestia rozwoju floty. LOT użytkuje samoloty Embraera od wielu lat. Obsługują one w tej chwili zarówno połączenia krajów, jak i europejskie.

Wiadomo już, że zapadły decyzje dotyczące wymiany wyposażenia klasy biznes i premium. Pojawiła się nowa zastawa porcelanowa i szklana, a także nowe kosmetyczki. W planach jest też odświeżenie wyposażenia wnętrz samolotów typu Boeing 787 - Dreamliner.

Siatka połączeń LOT-u 

Strategiczną decyzją będzie dalszy rozwój siatki połączeń LOT-u. Przez wiele lat przewoźnik stawiał na rozwój kierunków do Azji oraz do Ameryki Północnej. Na początku 2020 roku ówczesny prezes LOT – u Rafał Milczarski zapowiada nowe połączenia do Stanów Zjednoczonych – do stolicy USA Waszyngtonu oraz do San Francisco w Kalifornii. Plany te uniemożliwiła pandemia. Z wypowiedzi przedstawicieli LOT-u wynika, że kierunki te cały czas są na tak zwanej krótkiej liście. Znajduje się na niej także Boston - najstarsze miasto w Stanach Zjednoczonych.

Nowe kierunki azjatyckie są bardziej problematyczne ze względu na brak możliwości przelotu nad Syberią. Tak zwana trasa południowa - między innymi nad Kazachstanem jest o wiele mniej opłacalna ze względu na dłuższy czas podroży, a co za tym idzie koszty paliwa.

Być może nowa strategia LOT-u odpowie na pytanie, jak będzie się układać współpraca z lotniskami regionalnymi. W ostatnim czasie przewoźnik ogłosił uruchomienie  regularnego połączenia z Wrocławia do Seulu. Jeśli chodzi o lotnisko w Radomiu, narodowy przewoźnik zapowiedział, że utrzyma niektóre połączenia w zimowej siatce.

Przedstawiciele radomskiego portu deklarują natomiast, że w tym roku obsłuży on ponad 100 tysięcy pasażerów, a w przyszłym roku planuje podwoić tę liczbę - także przy wydatnej pomocy narodowego przewoźnika.

Hub w Budapeszcie

Kolejna kwestia, to hub w Budapeszcie i jego przyszłość. LOT zmniejszył oferowanie z lotniska obsługującego stolicę Węgier. W 2022 roku linie lotnicze Korean Air ogłosiły, że rozpoczną regularne operacje lotnicze z budapesztańskiego lotniska, a to jest dla LOT – u duża konkurencja.

Czytaj także tvp.info: W Jasionce powstanie wielka supernowoczesna baza serwisowa. Obsłuży m.in. boeingi [WIDEO]

Polskie Linie Lotnicze LOT mają być największym beneficjentem Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do czasu planowanego otwarcia lotniska w Baranowie musi jednak wypracować tak zwaną „masę startową”, by maksymalnie wykorzystać możliwości, które daje większy port.

Zobacz również w i.pl: Prywatyzacja spółek PLL LOT i Stoen. Świadek: Prywatyzacja LOT-u była nieuczciwa, mówiło się, że doszło do "przekrętu"

Według prognoz, w tym roku LOT obsłuży około 10 milionów pasażerów. To podobny wynik, do rekordowego z 2019 roku. Przez kilka następnych lat LOT musi jednak poprawiać ten wynik, by na CPK startować z odpowiedniego poziomu. Jak to chce zrobić przy ograniczonych możliwościach rozbudowy przepustowości stołecznego lotniska Chopina? Być może to wyjaśni się dziś wieczorem. 

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/mk

Polecane

Wróć do strony głównej