Orlen największym sponsorem polskiego sportu
Orlen podsumował 2022 rok w obszarze sponsoringu. Grupa ma pod swoimi skrzydłami m.in. blisko 100 indywidualnych sportowców, ponad 70 klubów, 11 związków sportowych, a także wspiera i popularyzuje aktywność wśród dzieci i osób z niepełnosprawnościami. W ubiegłym rok wszystkie te działania przełożyły się na 1,4 mld ekwiwalentu reklamowego.
2023-06-08, 16:20
PKN Orlen to firma najczęściej angażująca się w działalność sponsoringową, co dostrzegają Polacy.
- Badania pokazują, że co drugi Polak spontanicznie wskazuje nas jako największego sponsora sporu. To jest około 20 punktów procentowych przewagi nad kolejnym podmiotem w stawce. Nasza siła wzrosła po fuzji z Energą, Lotosem i PGNiG. Dzięki temu połączyły się najaktywniejsze na polskim rynku firmy, które inwestują w sponsoring i widzą w tym drogę do budowania biznesu – mówi Agata Pniewska, dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu w PKN Orlen.
Orlen wspiera reprezentacje narodowe
Tę siłę najlepiej pokazują liczby. Od 2015 roku liczba indywidualnych umów ze sportowcami wzrosła z 13 do blisko 100, z klubami sportowymi z 12 do ponad 70, a ze związkami sportowymi z 2 do 11. Dzięki fuzjom, Orlen rozpoczął współpracę z Polskim Związkiem Piłki Nożnej, Polskim Związkiem Narciarskim i Związkiem Piłki Ręcznej w Polsce
- Chcemy jak najbardziej efektywnie wykorzystać nasze aktywa i dlatego podjęliśmy decyzję, że reprezentacje narodowe będą występowały pod marką Orlen, natomiast te projekty, które służą bardziej społecznościom lokalnym, będą realizowane przez spółki z naszej grupy. I tak np. działania realizowane na Pomorzu przejęła Energa, która jest w tym regionie bardzo silna i tam buduje swoją rozpoznawalność oraz wartość.
REKLAMA
Wzmacnianie rozpoznawalności na świecie
Marketing sportowy to najlepszy nośnik reklamy, wizerunku i sposób na budowanie atrybutów pożądanych dla marki. Ma to także bezpośrednie przełożenie na biznes. Jak wynika z dorocznego raportu sponsoringowego Orlenu, dzięki współpracy m.in. ze sportowcami Grupa wypracowała ponad 2 miliony publikacji w mediach, które przełożyły się na 1,4 mld zł ekwiwalentu reklamowego.
- W badaniach widzimy także, że chęć korzystania z naszej oferty jest większa wśród osób, które są świadome tego, że jesteśmy sponsorem sportu – dodaje dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu w PKN Orlen.
Jak przyznaje Agata Pniewska, najważniejszym projektem sponsoringowym jest Formuła 1.
REKLAMA
- Po pierwsze dlatego, że jest to sport silnie związany z naszą branżą. Po drugie, jego popularność w ostatnich latach wzrosła kilkukrotnie: na wyścigach bywa po 300-400 tys. kibiców, a prawa do transmisji ma kilkaset telewizji na całym świecie. Ponadto, inwestowanie w tę dyscyplinę wspiera budowę globalnej rozpoznawalności marki Orlen, która jest obecna już w ponad 110 krajach na 6 kontynentach.
Inwestowanie w przyszłych mistrzów
W marketingu sportowym chodzi jednak nie tylko o realne korzyści biznesowe, ale także o społeczną odpowiedzialność biznesu. Realizacji tego celu służą m.in. programy nastawione na szkolenie następców obecnych mistrzów i popularyzację sportu wśród najmłodszych. W poprzednim roku objęto nimi 300 tys. dzieci. To rekordowa liczba.
- Rozwój sportowy dzieci i młodzieży jest dla nas bardzo ważny. Dlatego mocno zaangażowaliśmy się m.in. w pogram „Piłkarska Przyszłość z Orlenem”, który obejmuje kilkanaście dużych akademii piłkarskich. Wspieramy też małe kluby sportowe, które kładą nacisk na rozwój dzieci. Ta misyjność ma dla nas duże znaczenie – podkreśla dyrektor Agata Pniewska.
Artykuł powstał przy współpracy z PKN Orlen.
REKLAMA
REKLAMA