"Ograniczy używanie fałszywych dowodów osobistych". W cyfrowej administracji pojawi się nowa usługa
Wprowadzenie Rejestru Pełnomocnictw Elektronicznych, który ma ułatwić załatwianie spraw urzędowych przez pełnomocnika - przewiduje projekt ustawy, nad którym pracuje resort rozwoju i technologii. Przepisy mają też pomóc w ograniczaniu używania fałszywych dowodów osobistych.
2023-12-06, 14:15
W wykazie prac legislacyjnych rządu poinformowano o pracach nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu rozwoju usług cyfrowych. Odpowiedzialnym za jego przygotowanie jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT).
Rozwój cyfrowej administracji
Zobacz równiez:
Jak poinformowano, projektowane rozwiązania przewidują m.in. wprowadzenie Rejestru Pełnomocnictw Elektronicznych, który ma ułatwiając załatwianie spraw urzędowych przez pełnomocnika. Mają też przeciwdziałać kradzieżom tożsamości poprzez udostępnianie wizerunku z Rejestru Dowodów Osobistych. Według autorów projektu, to rozwiązanie ma ograniczyć używanie fałszywych dowodów osobistych.
Cyfrowe świadectwo rzeczoznawcy majątkowego
Nowe przepisy - zgodnie z wykazem - mają wprowadzić także cyfrowe świadectwo rzeczoznawcy majątkowego, które będzie wydawane w oparciu o udostępnią elektronicznie fotografię z Rejestru Dowodów Osobistych. Świadectwo miałoby być dostępne również w aplikacji mObywatel.
Ustawa wdroży zapisy umożliwiające tworzenie "zaawansowanych (dojrzałych)" usług cyfrowych, m.in. w serwisie internetowym mObywatel.gov.pl. Przepisy zakładają też wprowadzenie nowego dokumentu "o charakterze strategicznym w dziedzinie informatyzacji państwa, który pozwoli na sprawniejsze wydatkowanie środków UE na informatyzację, dzięki poprawie procesu planowania działań".
Chodzi również o wdrożenie nowego maksymalnego terminu wprowadzenia systemu e-Doręczeń, a także rozszerzenie zbioru narzędzi do weryfikacji użytkowników aplikacji mObywatel o usługę online, tj. weryfikator w wersji webowej.
REKLAMA
IAR/PAP/PR24/akg
REKLAMA