CPK: podpisano kolejną umowę dotycząca budowy tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała drugi z trzech kontraktów związanych z budową ponad czterokilometrowego tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi. Chodzi o wykonanie przez firmę Budimex dwóch komór dla tarczy drążącej. Cała, kilkuetapowa inwestycja ma skrócić czas podróży na trasie Warszawa - Łódź do około 45 minut.
2023-12-07, 16:24
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, wyjaśnił, że tunel KDP będzie biegł od dworca Łódź Fabryczna do osiedla Retkinia. Dzięki temu docelowo powstanie szybkie połączenie kolejowe Warszawy z Poznaniem i Wrocławiem.
Biała plama w systemie komunikacyjnym
Marcin Horała powiedział, że projekt wymazuje białą plamę w systemie komunikacyjnym Polski, która była widoczna od czasów zaborów. - Tego, że nie ma trasy kolejowej Wschód - Zachód przez Łódź - powiedział wiceminister i dodał, że jednocześnie projekt w pełni wykorzysta potencjał nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna, który aktualnie jest dworcem czołowym, gdzie pociągi kończą swój bieg.
- Żeby tę białą plamę wymazać, trzeba zbudować tunel - wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK.
REKLAMA
Członek zarządu ds. inwestycji kolejowych w spółce CPK Radosław Kantak przypomniał, że pierwszy etap prac budowlanych związany ze wzmocnieniem fundamentów Łódzkiego Domu Kultury rozpoczął się we wrześniu tego roku. Pod budynkiem będzie przebiegać tunel KDP.
Niezbędne prace
- Jest to niezbędna praca do tego, aby potem mogły być kontynuowane prace przy drugim elemencie, czyli właśnie tej części związanej z budową komory odbiorczej. Natomiast komora startowa może powstawać praktycznie z marszu - wyjaśnił Radosław Kanta i dodał, że niebawem zostanie podpisana umowa na samo drążenie tunelu, czyli trzeci etap projektu.
Wartość kontraktu, podpisanego dziś z firmą Budimex, to prawie 147 milionów złotych. Czas wybudowania pierwszej komory Retkinia, która będzie pełniła funkcję szybu startowego dla tarczy drążącej TBM, zaplanowano na 10 miesięcy. Z kolei druga komora zlokalizowana na terenie Łodzi Fabrycznej ma powstać w 13 miesięcy.
REKLAMA
Posłuchaj
Pociągi kolei dużych prędkości
Spółka CPK planuje zakończenie budowy tunelu jednocześnie z uruchomieniem pierwszego etapu Centralnego Portu Komunikacyjnego, czyli w 2028 roku. Pociągi kolei dużych prędkości na trasie Warszawa - Łódź według planów mają osiągać prędkość przejazdową 250 kilometrów na godzinę.
IAR/PR24/akg
REKLAMA