Shell Polska na celowniku UOKiK. O co chodzi?

2024-03-11, 12:06

Shell Polska na celowniku UOKiK. O co chodzi?
Szef UOKiK podkreślił, że okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane. Foto: Shutterstock/FotograFFF

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił firmie Shell Polska zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Regulator zakwestionował brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni.

UOKiK podał, że jego wątpliwości wzbudziła promocja "Wtorki i czwartki z Shell V-Power", zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie.

"Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna" - poinformował UOKiK.

Dodano, że Prezes Urzędu postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu

Urząd podkreślił, że informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. Jeśli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.

"Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni" - wskazał prezes urzędu Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Obowiązuje dyrektywa Omnibus

Szef UOKiK podkreślił, że okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, "ponieważ kupujący chcą wiedzieć, jakie są faktyczne warunki promocji".

Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków - postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach Prezesa UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki - podano.

Jakie jest stanowisko spółki w sprawie zarzutów?

"Potwierdzamy otrzymanie zawiadomienia od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Będziemy w pełni i transparentnie współpracować z UOKiK w celu wyjaśnienia sprawy i ustosunkujemy się do zarzutów Urzędu po dokładnym zapoznaniu się z nimi.
Już wcześniej w korespondencji z regulatorem Shell przedstawiał swoje stanowisko, przybliżając mechanizm tej promocji i odnosząc się do pytań Urzędu. Promocja, o której mowa, zakończyła się 31 sierpnia 2023 roku." - takie jest stanowisko biura prasowego Shell Polska.

Czytaj także:

PAP/IAR/PR24.pl/mk

Polecane

Wróć do strony głównej