Port kontenerowy w Świnoujściu. Jest decyzja lokalizacyjna wojewody
Jest decyzja lokalizacyjna dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu - poinformował na portalu X wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Jak zaznaczył, "to kolejny krok przybliżający nas do cumowania pierwszego kontenerowca w terminalu".
2024-04-17, 11:21
Głębokowodny terminal kontenerowy ma powstać na wschód od świnoujskiego gazoportu. Według planów, będzie się znajdował na pirsie w morzu. Ma też być osłonięty falochronem.
Dzięki niemu, do Świnoujścia będą mogły zawijać największe kontenerowce. Aby to było możliwe, konieczne jest także wybudowanie nowego toru podejściowego do portu, o głębokości 17 m. Prace nad torem podejściowym mają się zakończyć w pierwszym kwartale 2029 roku, a nad terminalem - w 2028.
Za wybudowanie terminalu będzie odpowiedzialne belgijsko-katarskie konsorcjum Deme Concessions i Qterminals. W listopadzie ubiegłego roku otrzymało ono zgodę na dzierżawę 75 hektarów terenu w Świnoujściu na 30 lat.
Rozbudowa terminalu
Terminal ma powstać na wschód od falochronu terminala LNG, na "zalądowionym" obszarze Zatoki Pomorskiej. Nabrzeże przeładunkowe ma mieć długości ok. 1,3 km i głębokość 17 metrów, co pozwoliłoby na jednoczesną obsługę dwóch statków oceanicznych o długości 400 m i jednego, o długości ok. 200 m.
REKLAMA
Terminal ma mieć ok. 70 ha powierzchni i zgodnie z założeniami ma docelowo rocznie przeładowywać 2 mln TEU (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp).
Czytaj także:
- Terminal w Świnoujściu. Wiceminister infrastruktury zapewnia: budowa będzie realizowana
- Port kontenerowy w Świnoujściu. Niemcy widzą kolejne zagrożenia, rosną obawy o bezpieczeństwo
- Inwestycja będzie doprowadzona do końca. Są środki na pogłębienie toru wodnego w Elblągu
IAR/Elżbieta Bielecka/ Polskie Radio Szczecin/PR24.pl/mk
REKLAMA