Monopolowy w internecie jest nielegalny?
W sieci roi się od internetowych sklepów sprzedających alkohol. Dostęp do nich ma praktycznie każdy. Tymczasem sprzedaż alkoholu w sieci może być nie zgodna z prawem.
2013-02-20, 16:07
Posłuchaj
Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych twierdzi, że sprzedaż alkoholu w sieci jest nielegalna. Właściciele sklepów mówią, że w ustawie o wychowaniu w trzeźwości zakazu nie ma.
Przepisy pozwalają na sprzedaż alkoholu w tradycyjnych sklepach, tam gdzie sprzedawca prowadzi sprzedaż bezpośrednia. Dlatego supermarketach muszę być wydzielone stanowiska z napojami alkoholowymi. – Proces sprzedaży powinien odbyć się poprzez podanie towaru z rąk sprzedawcy do klienta. W ten sposób prawo ogranicza możliwość nabycia alkoholu przez osoby nieletnie lub nietrzeźwe – mówi Kama Dąbrowska z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Kwestią budzącą wątpliwości jest możliwość zweryfikowania przez sklep internetowy wieku i stanu umysłu swojego klienta. Bywa, że internauta musi jedynie odpowiedzieć na pytanie czy jest pełnoletni. Sklepy raczej nie pytają o to czy jest trzeźwy.
Sprzedawcy bronią się. Twierdzą, że są w stanie zweryfikować wiek swoich klientów. Niektóre wymagają podania numeru pesel osoby kupującej. Jednak to nie jedyny sposób. Możliwości jest więcej. - Kurier musi zweryfikować wiek osoby, która obiera przesyłkę. Bywa także, że sklepy przyjmują jedynie karty kredytowe, a te wydawane są tylko osobom pełnoletnim – zapewnia sprzedawca.
REKLAMA
Więcej o internetowych sklepach monopolowych dowiesz się słuchając audycji radiowej Trójki.
REKLAMA