"Klienci wrócili do zwyczajów zakupowych sprzed pandemii". Zobacz najnowszy raport
Obroty w centrach handlowych w kwietniu i maju rosły szybciej niż inflacja - poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Największy wpływ na zwiększenie obrotów miały żywność i gastronomia.
2022-07-20, 19:17
Jak wynika z raportu, obroty w centrach handlowych w maju 2022 r. były o 22 proc. wyższe niż w maju 2019 r, a w podziale na kategorie najlepsze wyniki zanotowano w kategoriach; żywność (+67 proc.) i gastronomia (+34 proc.).
Obroty rosną kolejny miesiąc
Wskazano, że obroty wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów, przy czym najszybciej w największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw.), gdzie obroty były o 29 proc. wyższe niż w maju 2019 r. Zaznaczono, że duże obiekty (40-60 tys. mkw.) notowały wzrosty o 18 proc., a średnie (20-40 tys. mkw.) i najmniejsze (5-20 tys. mkw.) - o 15 proc.
- Obroty w centrach handlowych rosną kolejny miesiąc z rzędu, a klienci odwiedzają je częściej niż przed pandemią - poinformował dyrektor zarządzający PRCH Krzysztof Poznański.
Wskazał, że - jak wynika ze wskaźnika Turnover Index - w maju obroty wzrosły o 22 proc., czyli nieco szybciej niż inflacja. Z kolei odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w czerwcu br. była o 1,4 proc. wyższa niż w czerwcu 2019 r.
Zwiększone zakupy artykułów spożywczych
- Najnowsze dane potwierdzają, że klienci wrócili do zwyczajów zakupowych sprzed pandemii. To pozwala z ostrożnym optymizmem oceniać możliwości wzrostu w branży centrów handlowych - zauważył. Zaznaczył jednak, że należy pamiętać o rosnącej inflacji, kosztach energii i niepewności dalszego rozwoju sytuacji gospodarczej.
- Centra handlowe wracają do łask. Odnotowano znaczny wzrost obrotów
- Na czym oszczędzamy w sklepach? Zobacz wyniki nowego sondażu
- Ile pieniędzy wydali w Polsce Ukraińcy? Znamy najnowsze dane
W informacji zaznaczono, że trzeci miesiąc z rzędu duży wpływ na wzrost obrotów mają zwiększone zakupy spożywcze, robione zarówno przez Polaków, jak i uchodźców z Ukrainy. Z kolei wzrost obrotów w gastronomii pokazuje, że klienci, spragnieni kontaktów z innymi, wrócili do przyzwyczajeń sprzed pandemii i spędzania wolnego czasu w galeriach. "Aspekt społeczny centrów handlowych znów mocno nabiera znaczenia, a teorie o zmierzchu handlu stacjonarnego okazały się nietrafione" - wskazano.
REKLAMA
Nowi konsumenci z Ukrainy
Dodano, że równolegle ze zwiększonymi obrotami rośnie odwiedzalność, która od kwietnia 2022 r. jest wyższa od tej sprzed pandemii. W wynikach odwiedzalności widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy.
Ich wpływ na odwiedzalność jest widoczny zwłaszcza w tych miejscach, gdzie koncentrują się uchodźcy.
PR24, akg
REKLAMA