CPK i PPL łączą siły. Duża konsolidacja na polskim rynku lotniczym
Połączenie Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" i Centralnego Portu Komunikacyjnego staje się faktem. W ciągu pół roku PPL zostanie przekształcone w spółkę prawa handlowego, a przed upływem roku od wejścia w życie ustawy powstanie jedna grupa kapitałowa CPK. Celem jest skupienie kompetencji w zakresie zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową w obliczu gigantycznych inwestycji związanych z budową Portu Solidarność.
2022-10-05, 12:10
W niedzielę, 2 października 2022 roku weszła w życie ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczyna proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną Polskie Porty Lotnicze, a następnie połączenia jej z CPK.
CPK to spółka przygotowująca między innymi budowę "Portu Solidarność", dla którego jest już wskazany wariant inwestorski, gotowy wniosek o decyzję środowiskową, plan generalny i trwa wykup nieruchomości. To także inwestor przygotowujący budowę około 2 tysiące kilometrów tak zwanych szprych, czyli nowych linii kolejowych, dla których powstają studia wykonalności i projekty.
Lotniska w grupie PPL
PPL jest z kolei właścicielem i zarządcą między innymi Lotniska Chopina w Warszawie, Lotniska Warszawa Radom i portu Zielona Góra Babimost. Posiada też udziały w większości polskich portów regionalnych.
Pierwszą z zaplanowanych zmian będzie przekształcenie PPL – obecnie przedsiębiorstwa państwowego – w jednoosobową spółkę akcyjną. Dojdzie do tego do 2 kwietnia 2023 roku. Zmiana ta umożliwi PPL funkcjonowanie na rynku usług lotniczych w formie spółki prawa handlowego, w jakiej działa większość zarządców portów lotniczych w Europie, a tym samym odejście od archaicznej formy prawnej przedsiębiorstwa państwowego w tej chwili w Polsce istnieje jedynie 10 aktywnych podmiotów tego typu, ale tylko PPL o tak dużej skali działalności.
Drugim krokiem będzie wniesienie przez pełnomocnika rządu do spraw CPK akcji nowej spółki PPL do spółki celowej CPK, co powinno się wydarzyć maksymalnie do końca trzeciego kwartału 2023 roku.
Silniejsza grupa kapitałowa?
Skutkiem tych zmian będzie utworzenie grupy kapitałowej CPK skupiającej największe aktywa i procesy inwestycyjne w zakresie infrastruktury lotniskowej. Będzie ona odpowiedzialna za pozyskiwanie finansowania dla zadań inwestycyjnych CPK, koordynację realizacji inwestycji i integrację zasobów państwa wokół programu CPK.
REKLAMA
– Przekształcenie przedsiębiorstwa PPL w spółkę akcyjną i włączenie go w struktury spółki CPK to dobra wiadomość dla polskiego rynku lotniczego. Dla inwestorów jest to klarowne potwierdzenie decyzji o przeniesieniu całości ruchu cywilnego z Lotniska Chopina do Portu Solidarność. Dla pracowników CPK jest dostęp do ogromu doświadczenia i wiedzy o zarządzaniu jedynym w Polsce lotniskiem przesiadkowym Dla pracowników Lotniska Chopina zaproszenie do aktywnego włączenia się do Programu CPK – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Konsolidacja będzie miała pozytywny wpływ także na lotniska z obecnej Grupy PPL, które znajdą się w docelowej grupie CPK. Nowoczesne technologie opracowane na potrzeby CPK będą wdrażane w całej grupie kapitałowej. Dla pasażerów oznacza to większe udogodnienia, a dla PPL i CPK zebranie doświadczeń, które pomogą zaprojektować i wybudować Port Solidarność.
Taki trend dominuje w UE
Zmiany z udziałem PPL i CPK doprowadzą do skupienia w jednej grupie kapitałowej kompetencji i odpowiedzialności w zakresie planowania i zarządzania krajową infrastrukturą lotniskową. Taka struktura będzie mogła bardziej efektywnie stawić czoła wymaganiom rynkowym i być motorem wzrostu gospodarczego, a jednocześnie w sytuacjach nadzwyczajnych - kryzysu, pandemii, stanowić stabilne oparcie dla całego sektora.
Podobne rozwiązania w zakresie zarządzania infrastrukturą lotniskową działają m.in. w Szwecji (Grupa Svedavia) i Francji (Aéroports de Paris - ADP).
PR24/IAR/Aleksander Pszoniak/sw
REKLAMA
REKLAMA