Pierwsi kierowcy w tym tygodniu pojadą nowym tunelem na zakopiance

Jeszcze w tym tygodniu kierowcy przejadą nowym tunelem na zakopiance. Na placu budowy trwają ostatnie prace porządkowe przed otwarciem podziemnego przejazdu na nowym odcinku trasy między Krakowem a Zakopanem.

2022-11-08, 11:08

Pierwsi kierowcy w tym tygodniu pojadą nowym tunelem na zakopiance
Tunel pod zakopianką spełnia wszelkie wymogi unijne dotyczące zasad bezpieczeństwa i zarządzania ruchem drogowym.Foto: GDDKiA

"Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czeka jeszcze na pozwolenia od Inspekcji Nadzoru Budowlanego oraz wojewody" - mówiła przedstawicielka Dyrekcji Iwona Mikrut.

Dziś w tunelu (około 10:00) odbędą się ćwiczenia wszystkich służb. Reagowanie na wypadek sprawdzą strażacy, policja, pogotowie, inspekcja transportu drogowego, a także lotnicze pogotowie ratunkowe.

Techniczne otwarcie tunelu

Wcześniej, tj. 19 października, prezydent Andrzej Duda, który wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem złożył wizytę na budowie tunelu na zakopiance, powiedział, że inwestycja zostanie udostępniona w listopadzie.

- Ten tunel, można powiedzieć, praktycznie jest już gotowy. Dosłownie za kilkanaście dni zostanie otworzony, uruchomiony, otwarty dla wszystkich kierowców. To jest niezwykle ważny moment, epokowa zmiana - powiedział wtedy Andrzej Duda. 

REKLAMA

Podkreślił również, że "Polska się rozbudowuje, realizuje nowoczesne inwestycje".

Budowa dwukilometrowego tunelu pod masywem Małego Lubonia rozpoczęła się w 2017 roku. Włoski wykonawca z powodu trudności związanych z osuwiskami, pandemią, przekształceniami w spółce i trudnościami z dostępem do materiałów kończy ją z 1,5-rocznym opóźnieniem.

Posłuchaj

Przedstawicielka GDDKiA Iwona Mikrut mówi, że Dyrekcja czeka jeszcze na pozwolenia od Inspekcji Nadzoru Budowlanego oraz wojewody (IAR) 0:14
+
Dodaj do playlisty

Badania geologiczne

Najpierw, zanim rozpoczęto zasadnicze prace, konieczne było przeprowadzenie badań geologicznych. Okazało się, że budowa i struktura terenu jest na tyle skomplikowana, że niemożliwe będzie drążenie tunelu tarczą tak, jak to ma na przykład miejsce w Warszawie podczas budowy tunelu metra. Jest to teren tak zwanego fliszu karpackiego, na który składają się rozmaite warstwy geologiczne. Podjęto więc decyzję o tym, że tunel będzie budowany techniką drążeniową.

Obie nitki tunelu początkowo drążone były tylko od strony północnej w Naprawie. Od października 2017 rozpoczęło się drążenie także od strony południowej w Skomielnej. Po dwóch i pół roku przebito pierwszy z dwóch tuneli. W kwietniu 2020 nastąpiło przebicie drugiej nitki tunelu. Tunel składa się z dwóch komór głównych, które są połączone tunelami technicznymi.

REKLAMA

Tunel to część zakopianki

Inwestycja jest elementem odcinka nowej zakopianki Naprawa-Skomielna Biała. Był on budowany jako jeden z trzech fragmentów trasy ekspresowej w tym regionie. Pozostałe dwa, to odcinek Skomielna Biała -Rabka Zdrój. Drugi to 7,6-kilometrowy odcinek Lubień-Naprawa. Pierwszy z nich został oddany do ruchu w 2019 roku, a drugi w 2021 roku.

Czytaj także:

IAR/PAP/PR24.pl/mk/pp/kor

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej