more_horiz
Gospodarka

Modernizacja dworca Warszawa-Zachodnia. Kolejarze zapowiadają nowe utrudnienia od 28 listopada

Ostatnia aktualizacja: 24.11.2022 13:39
PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają duże zmiany komunikacyjne na modernizowanym dworcu Warszawa Zachodnia. Wejdą one w życie 28 listopada i potrwają do 10 grudnia.
Nowe utrudnienia, są związane z podłączaniem nowych urządzeń sterowania ruchem w nowym budynku lokalnego centrum sterowania na stacji Warszawa-Zachodnia
Nowe utrudnienia, są związane z podłączaniem nowych urządzeń sterowania ruchem w nowym budynku lokalnego centrum sterowania na stacji Warszawa-Zachodnia Foto: Twitter/PKP PLK

Organizacja rozkładu jazdy związana jest kolejnym etapem prac i wymogami bezpieczeństwa. Na stacji włączane będą nowe urządzenia systemu sterowania ruchem, podały koleje.  

Istotne prace zaplanowano od 28 listopada do 10 grudnia. Zmiany są ujęte w obowiązującym rozkładzie jazdy. Niektóre pociągi pojadą zmienioną trasą przez stację Warszawa Gdańska. Niektóre połączenia będą skrócone lub odwołane.

Kolejarze proszą pasażerów o zwrócenie uwagi na zmiany w kursowaniu i sprawdzenie przed podróżą rozkładu jazdy pociągów. Szczegóły dostępne na stronie i w aplikacji portalpasazera.pl oraz na stronach przewoźników.

Nowe urządzenia do sterowania ruchem

Roboty, które spowodują nowe utrudnienia, są związane z podłączaniem nowych urządzeń sterowania ruchem w nowym budynku lokalnego centrum sterowania  na stacji Warszawa Zachodnia i w budynku nastawni Warszawa Włochy. Po zakończeniu wszystkich prac prowadzenie ruchu  będzie realizowane za pomocą komputerowych urządzeń sterowania, które zastąpią dotychczasowy system przekaźnikowy. Nowe urządzenia na szlaku Warszawa Zachodnia - Warszawa Włochy pozwolą na szybszą odprawę pociągów i zwiększą poziom bezpieczeństwa.

Na stacji Warszawa Zachodnia pociągi zatrzymują się przy ośmiu peronach. Równocześnie na kilku poziomach są kontynuowane prace. Wybudowano kilkanaście kilometrów nowych torów. Ponad 50 nowych rozjazdów umożliwia ruch pociągów. Stawiane są słupy i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Od października wykonawca pracuje między innymi na peronie numer 5. Przed budową nowego obiektu zdemontował sieć trakcyjną i tory. Usunięta została stara wiata i konstrukcje oświetlenia. Na przygotowanym terenie powstanie kolejny peron.

Od strony zachodniej zbudowane są trzy kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe. Układane są tory. Nowe rozwiązane usprawni podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Będzie połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej.

Poniżej poziomu stacji w tunelu dla pieszych między peronem numer 9 z peronem numer 6 kładzione są posadzki i wykańczane ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome i windy. Wykonawca montuje instalacje energetyczne. Prowadzone są prace związane z systemem kanalizacji oraz  odwodnienia.

Modernizacja dworca - łatwiejsze łączenie podróży

Na nowej Warszawie Zachodniej będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Wartość całego projektu realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe wynosi  2 miliardy złotych. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2023 roku.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk