Powstaje tunel dla szybkich pociągów. Zobacz zmiany na dworcu Warszawa Zachodnia

2022-06-02, 14:55

Powstaje tunel dla szybkich pociągów. Zobacz zmiany na dworcu Warszawa Zachodnia
Trwa modernizacja dworca Warszawa Zachodnia.Foto: Shutterstock/Martyn Jandula

Nie tylko perony, ale wiadukty, nowy układ torów i tunel dla pociągów dużej prędkości. Kolejarze pokazali dziś, jak postępują prace przy modernizacji dworca Warszawa Zachodnia. Koszt wszystkich prac, to dwa miliardy złotych. Otwarcie przebudowanej stacji jest planowane na koniec 2023 roku.

Stacja Warszawa Zachodnia to jedne z elementów tak zwanego warszawskiego węzła kolejowego - to jedna z najbardziej zatłoczonych tras kolejowych w kraju. Prace związane z modernizacją rozpoczęły się na początku zeszłego roku. Modernizacja prowadzona jest "pod ruchem", co oznacza, że z dworca cały czas korzystają pasażerowie. W ciągu doby przejeżdża przez Warszawę Zachodnią ponad 700 pociągów.

Większa przepustowość

Kolejarze chcą całkowicie przebudować układ torów na zachód od dworca tak by zwiększyć przepustowość, a co za tym idzie by pociągi mogły kursować częściej. Jednym z obiektów, który w tym pomoże jest wiadukt, który pomoże w rozprowadzeniu ruchu kolejowego w stronę Poznania, Katowic, Radomia i do Krakowa. Pod nim jest budowany tunel, który będzie służył między innymi kolejom dużych prędkości. A te zostaną uruchomione razem z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Wiadukt i tunel mają w sumie półtora kilometra długości. W czasie budowy podzielono je na kilka segmentów. Na niektórych odcinkach trwają prace przygotowawcze, na najbardziej zaawansowanych widać już konstrukcję tunelu. Ta faza modernizacji rozpoczęła się w styczniu. Kolejarze przyznają, że jest w tej chwili niewielkie opóźnienie, ale na razie końcowy termin nie jest zagrożony.

Zmodernizowane perony

Pasażerowie mogą już korzystać z trzech zmodernizowanych peronów i z części nowej kładki nad nimi. Prace nie są jednak ukończone. Widać to choćby po braku możliwości wejścia na kładkę osób z niepełnosprawnościami ruchowymi. 

By dostać się z wejścia od alei Jerozolimskich do ulicy tunelowej, trzeba chodzić specjalnie wytyczonymi ścieżkami. Alternatywą dla kładki będzie specjalny tunel dla pieszych, który umożliwi dojście na wszystkie perony dworca. Ten jednak będzie dostępny dopiero pod koniec prowadzenia inwestycji.

Wykonawca prac przygotowuje się do przebudowy pozostałych trzech, jeszcze nie przebudowanych peronów. Po zakończeniu prac, będą to nowoczesne platformy, na które będzie się można dostać zarówno tunelem, jak kładką. Pojawią się zarówno schody, jak i windy, które umożliwią dostęp osobom niepełnosprawnym.

Czytaj także:

W planach jest remont całej linii średnicowej w Warszawie, czyli odcinka od dworca Warszawa - Zachodnia do stacji Warszawa - Wschodnia po drugiej stronie Wisły. Modernizacja ma przynieść możliwość zwiększenia prędkości pociągów, a co za tym idzie przepustowości linii.

By jednak to się stało, prawdopodobnie będzie wstrzymanie ruchu pociągów na jakiś czas w obu kierunkach - wschodnim i zachodnim. Według harmonogramu prace przy modernizacji tej trasy mają się zakończyć do 2027 roku. Możliwe jednak będzie przełożenie tego terminu. Modernizację czeka też dworzec Warszawa - Wschodnia. Także ta inwestycja ma się zakończyć do 2027 roku.

Wszystkie te inwestycje są lub będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg




Polecane

Wróć do strony głównej