more_horiz
Gospodarka

Program Kolej Plus. Znamy inwestycyjne plany na Mazowszu

Ostatnia aktualizacja: 22.04.2022 15:47
W województwie mazowieckim zakwalifikowano cztery inwestycje, dotyczące infrastruktury kolejowej w ramach Programu Kolej Plus. Celem programu jest budowa, odbudowa oraz rewitalizacja linii kolejowych. Oznacza to, że do 2028 r. obszar tak zwanego wykluczenia komunikacyjnego ma się znacząco zmniejszyć. Wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł przedstawił właśnie szczegóły planowanych inwestycji.
W ramach Programu Kolej Plus powstanie linia Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku Kolei Północnego Mazowsza.
W ramach Programu Kolej Plus powstanie linia Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku "Kolei Północnego Mazowsza".Foto: shutterstock/Roman Babakin

W klasyfikacji nowych linii dofinansowanie otrzymają Miasto i Gmina Serock na budowę linii kolejowej Zegrze-Przasnysz oraz Gmina Kozienice na Kolej w Kozienicach.

Odbudowa linii kolejowych

W klasyfikacji linii rewitalizowanych odbudowane zostaną linie kolejowe na odcinku Ostrów Mazowiecka–Małkinia oraz Sokołów Podlaski-Siedlce. Łączna wartość dofinansowania w województwie mazowieckim wyniesie ponad miliard złotych, przy czym łączna wartość projektów to 1,2 miliarda złotych.

W ramach Programu Kolej Plus, w klasyfikacji linii nowych, dofinansowanie otrzymają Serock i Kozienice. Łączna długość linii nowych wyniesie 97 kilometrów. Serock otrzyma dofinansowanie na kwotę ponad 260 milionów złotych na budowę linii kolejowej Zegrze-Przasnysz, jako realizacja szlaku "Kolei Północnego Mazowsza". Łączna wartość projektu wyniesie ponad 306 milionów złotych.

Dofinansowanie inwestycji

Gmina Kozienice otrzyma natomiast dofinansowanie na kwotę ponad 272 milionów złotych, na Kolej w Kozienicach, w celu likwidacji regionalnego wykluczenia komunikacyjnego. Łączna wartość projektu wyniesie ponad 321 milionów złotych.

W klasyfikacji linie rewitalizowane zostaną także odbudowane linie kolejowe na odcinku Ostrów Mazowiecka-Małkinia oraz na odcinku Sokołów Podlaski-Siedlce.

Łączna długość linii rewitalizowanych wyniesie 50 kilometrów. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, który jest beneficjentem dwóch inwestycji, otrzyma dofinansowanie na łączną kwotę ponad 530 milionów, przy czym łączna wartość inwestycji wyniesie ponad 623 miliony złotych.

Pierwsze przetargi jeszcze w tym roku

Do realizacji Programu Kolej Plus zakwalifikowano 34 inwestycje, które dotyczą infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach.

Czytaj także:

Możliwa jest realizacja w pierwszej kolejności 17 projektów liniowych w ramach dostępnej środków, a po jej zwiększeniu - łącznie 34 projektów liniowych w ramach Programu. Pierwsze przetargi mogą ruszyć pod koniec 2022 roku, co będzie uzależnione od podpisywania umów pomiędzy PKP PLK a poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego.

Czytaj także:

W tym tygodniu rząd podjął decyzję, że budżet programu u zostanie zwiększony o 5,6 miliarda złotych - do ponad 11 miliardów złotych.

Oznacza to, że w sumie ponad 1200 km linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Kolej Plus. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy województw.

Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, między innymi demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.

Aleksander Pszoniak, PR24, akg