more_horiz
Gospodarka

"Będzie obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji". W Gdańsku rusza budowa nowego terminala

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2022 10:56
W poniedziałek rozpocznie się budowa głębokowodnego nabrzeża T3 Baltic Hub w Gdańsku. W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha.
W ramach budowy terminala T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha.
W ramach budowy terminala T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha.Foto: Pixabay

Koordynator ds. Marketingu i Komunikacji Baltic Hub Magdalena Jagła poinformowała, że przedstawiciele Baltic Hub, jeszcze jako DCT Gdańsk - operatora największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim - latem br. podpisali z konsorcjum firm Budimex S.A. i Dredging International NV kontrakt na budowę trzeciego nabrzeża głębokowodnego - tzw. T3.

Obsłuży kontenerowce nowej generacji

- W ramach T3 powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 17,5 m oraz plac o powierzchni 36,5 ha. Dodatkowo kupionych ma zostać siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG, pracujących na placu kontenerowym - poinformowała Jagła.

Po zakończeniu budowy T3 Baltic Hub będzie mogł obsługiwać statki kontenerowe nowej generacji, przypływające na Morze Bałtyckie, zmniejszając odległości żeglugowe dla statków dowozowych i zapewniając polskim i regionalnym spedytorom więcej połączeń na świecie.

Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest pod koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu - na drugi kwartał 2025 roku. W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową Baltic Hub o 1,7 mln TEU, do poziomu 4,5 mln TEU (kontenerów 20-stopowych) rocznie.

Pogłębienia dna morskiego

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą przepustowość od początku jego funkcjonowania.

Czytaj także:

Dredging International NV zajmuje się pogłębianiem dna morskiego, rozwiązaniami w zakresie energii morskiej, projektami infrastrukturalnymi i środowiskowymi. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala.

Budimex S.A. jako generalny wykonawca oferuje usługi w sektorach takich jak: infrastruktura drogowa, kolejowa i lotniskowa oraz energetyka i zrównoważone budownictwo.

IAR/PAP, akg