Kolej Plus na Śląsku. Znamy plan nowych inwestycji

2022-12-05, 15:23

Kolej Plus na Śląsku. Znamy plan nowych inwestycji
Śląsk będzie największym beneficjentem programu Kolej Plus, jeśli chodzi o liczbę inwestycji.Foto: Shutterstock/Ba_peuceta

Krok bliżej do realizacji programu Kolej Plus w województwie śląskim. Zarządca krajowej infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe podpisał z przedstawicielami lokalnych samorządów sześć umów na finansowanie projektów w ramach programu. Dzięki inwestycjom, na Śląsku przybędzie ponad 100 kilometrów tras kolejowych.

Celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Powstaną 34 nowe inwestycje

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego i związków metropolitalnych, które są zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych - czyli modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe, jak na przykład budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

W kwietniu tego roku premier Mateusz Morawiecki razem z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem ogłosili szczegóły dotyczące programu. W całej Polsce zatwierdzono 34 inwestycje. Powstaną one w 11 województwach. Cały program jest wart ponad 13 miliardów złotych, z czego ponad 11 miliardów pochodzi z budżetu państwa. Resztę muszą wyłożyć samorządy.

Umowy podpisane

Także one zgłaszały inwestycje, które ich zdaniem powinny być zrealizowane. Na Śląsku zostało zakwalifikowanych siedem projektów. Dziś podpisano sześć umów. Kolejarze i przedstawiciele samorządów podpisali umowy na:

- Prace na liniach kolejowych nr 189 i 132 oraz budowę nowych łącznic Kuźnica - Bytom Bobrek Wschodni. Celem tej inwestycji ma być stworzenie nowego połączenia Ruda Chebzie/Zabrze - Bytom, w tym budowa nowych przystanków; Ruda Orzegów i Bytom ulica Zabrzańska.

- Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice - Ruda Kochłowice - Katowice liniami kolejowymi numer 141 na odcinku Gliwice - Ruda Kochłowice, 164 na odcinku Ruda Kochłowice - Hajduki i 651 Hajduki - Gottwald.

- Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Tychy - Katowice Murcki - Katowice Ligota linią kolejową numer 142.

- Odbudowę rozebranej linii kolejowej numer 198 na odcinku Pyskowice - Pyskowice Miasto dla przywrócenia połączenia na trasie Katowice - Gliwice - Pyskowice Miasto.

- Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej numer 140 na odcinku Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych

- Rewitalizację linii kolejowej numer 162 na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce - Dąbrowa Górnicza Huta Katowice  oraz jej odbudowę na dalszym odcinku do stacji Dąbrowa Górnicza, wraz z odbudową przystanku osobowego w Dąbrowie Górniczej i rozbudową przystanku osobowego "Dąbrowa Górnicza Gołonóg".

Poprawa komunikacji na Śląsku

Te wszystkie inwestycje mają poprawić komunikację na Śląsku i zmniejszyć tak zwane wykluczenie komunikacyjne. Kolej ma być bardziej dostępna dzięki tak zwanym inwestycjom liniowym, czyli przywracaniu tras kolejowych do ruchu, ale także dzięki budowie bądź odbudowie przystanków kolejowych.

Wcześniej, na początku listopada podpisano umowę na finansowanie inwestycji, której celem jest przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych do Jastrzębia-Zdroju. Dziś jest to największe miasto w Polsce, które nie ma dostępu do regularnych połączeń kolejowych. Zlikwidowano je w 2001 roku. Według założeń PKP PLK, po wznowieniu ruchu pasażerskiego czas podróży do Katowic wyniesie niewiele ponad 70 minut.

Czytaj także:

Śląsk będzie największym beneficjentem programu, jeśli chodzi o liczbę inwestycji. Umowy na inwestycje w ramach programu Kolej Plus zostały już podpisane przez samorządy z Mazowsza, a także Lubelszczyzny. Wszystkie inwestycje w ramach programu mają być zrealizowane do 2029 roku.

Aleksander Pszoniak/IAR/PR24, akg

Polecane

Wróć do strony głównej