Warszawska strefa czystego transportu. Wiemy, kiedy do centrum stolicy nie wjadą już stare auta
Od 1 lipca 2024 roku w stolicy zacznie działać strefa czystego transportu. Do centrum nie wjadą diesle mające więcej niż 18 lat oraz auta benzynowe mające więcej niż 27 lat - zapowiedziały władze stolicy.
2023-01-25, 14:52
- Jesteśmy przekonani, że jest to dobra droga, żeby wprowadzić strefę, do której wjazd tymi najbardziej trującymi samochodami będzie zakazany. Plan jest rozpisany od lipca 2024 roku aż do 2032 po to by ograniczać zatrucie powietrza, które ma wpływ na nasze zdrowie" - powiedział podczas spotkania z dziennikarzami prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Według analiz wprowadzenie pierwszego etapu (2024 roku) będzie dotyczyło 2 proc aut, a w kolejnych etapach 27, 55 i 74 procent (w 2030 r.).
Strefa obejmie większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty a po drugiej stronie Wisły Saską Kępę, część Pragi Północ i Południa.
Wyjątki dla służb
Oczywiście będą też wyjątki. W strefie będą mogły poruszać się samochody służb ratowniczych, pojazdy zabytkowe, samochody specjalne np. śmieciarki oraz auta osób niepełnosprawnych. Miasto zastanawia się nad wprowadzeniem wyłączeń czasowych np. w przypadku konieczności nagłej jazdy do szpitala.
REKLAMA
Strefę będzie kontrolować straż miejska i policja. A za wjazd nieuprawawnionym, starym samochodem (bez odpowiedniej nalepki) będzie groził mandat w wysokości 500 złotych.
- Zasady są jednakowe dla wszystkich, zarówno dla mieszkańców Warszawy jak i osób przyjezdnych - podkreślił Trzaskowski.
Ratusz ma też plan honorowania oznaczeń z innych miast. To znaczy, że nalepki z Krakowa czy Wrocławia( te miasta też już planują wprowadzenie strefy czystego transportu) będą ważne również w stolicy.
ZTM już spełnia odpowiednie wymogi
- Wszystkie autobusy jeżdżące w sieci ZTM dziś spełniają wymogi strefy, które będą obowiązywały w 2024 roku. To samo dotyczy większości śmieciarek. Chcemy aby w kolejnych przetargach te przepisy były brane pod uwagę - zaznaczył prezydent Warszawy.
REKLAMA
W 2026 roku miasto zaplanowało wymienić 200 autobusów na zero i niskoemisyjne. - Ale trzeba zauważyć, że mówimy o części Warszawy, w której będą się poruszać autobusy zero i niskoemisyjne - powiedział Trzaskowski.
Kampania informacyjna
Ratusz już rozpoczął akcję informacyjną. - Zaczynamy konsultacje, bo chcemy przedyskutować tempo wprowadzania tych zmian oraz obszar ich wprowadzenia. Na razie proponujemy wprowadzenie strefy czystego transportu na terenie tzw. funkcjonalnego centrum czyli głownie śródmieścia z częściami przylegających dzielnic. Ale o tym będziemy rozmawiali z warszawiakami - podkreślił Trzaskowski dodając, że ten obszar wynika z analiz, które wykazują, że na tym obszarze występują największe zanieczyszczenia. Ograniczony jest też największymi arteriami, które okalają centrum.
Konsultacje z warszawiakami będą odbywać się zarówno internetowo jak i będzie można zgłaszać swoje wnioski do urzędu dzielnicy.
- Tak żeby warszawiacy wcześniej mogli planować swoje zachowania, zakupy samochodów w kontekście najbliższych 10 lat - wyjaśnił prezydent Warszawy.
REKLAMA
Ostateczną decyzję podejmą radni
- Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku Rada Warszawy przyjmie odpowiednią uchwałę - dodał Trzaskowski.
W konsultacjach można wziąć udział na stronie www.sctwarszawa.pl
Urzędnicy deklarują, że wprowadzają strefę czystego transportu zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz na mocy uchwały sejmiku województwa mazowieckiego.
Kto ma najstarsze auta w UE?
Z najnowszego raportu "Vehicles in use. Europe 2023" opublikowanego przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wynika, że Grecja ma najstarszą flotę samochodów osobowych w Unii Europejskiej, przewyższając średnią unijną o pięć lat.
REKLAMA
Średnia wieku samochodów osobowych w Grecji wynosi 17 lat, podczas gdy średnia unijna to 12 lat. Estonia ma drugą najstarszą flotę samochodów osobowych (16,8 lat); trzecie miejsce w tym zestawieniu zajmują Czechy (15,6).
Według raportu ACEA średni wiek samochodów osobowych w Polsce to 14,5, a autobusów 16 lat. Polska zajmuje pierwsze miejsce w kategorii samochodów osobowych wykorzystujących LPG (13,4 proc. przy 2,5 proc. średniej UE)
- Zielone naklejki na szybach już obowiązują. Kto powinien je mieć?
- Strefa Czystego Transportu ponownie w Krakowie. Co to oznacza?
PAP/IAR/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA