Polsko-słowackie porozumienie na rzecz budowy szlaku Via Carpatia. GDDKiA podpisała odpowiednią umowę

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz Národná diaľničná spoločnosť podpisały porozumienie w związku z uzyskaniem unijnego dofinansowania dla transgranicznego połączenia drogowego na szlaku Via Carpatia pomiędzy Polską a Słowacją.

2023-02-10, 13:28

Polsko-słowackie porozumienie na rzecz budowy szlaku Via Carpatia. GDDKiA podpisała odpowiednią umowę
Trwa modernizacja dróg lokalnych i samorządowych m.in, w województwie zachodniopomorskim.Foto: Shutterstock/Vadim Ratnikov

Inwestycja uzyskała bardzo wysokie dofinansowanie - jego kwota wynosi 327 milionów złotych, co stanowi 66 procent całej inwestycji. Decyzja w tej sprawie zapadła w połowie zeszłego roku. Jednym z beneficjentów tej inwestycji jest także Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Usprawnienie połączenia

Celem Projektu jest usprawnienie połączenia drogowego pomiędzy dwoma państwami członkowskimi - Polską i Słowacją na trasie Via Carpatia. Projekt obejmuje dokumentację oraz roboty, które mają na celu stworzenie przyjaznego dla środowiska, transgranicznego połączenia drogowego na sieci drogowej TEN-T. Beneficjentami projektu są partnerzy z Polski (GDDKiA) i Słowacji (NDS).

Zakres projektu po stronie polskiej dotyczy zaprojektowania i budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Dukla - Barwinek (granica państwa) o łącznej długości przekraczającej 18 kilometrów wraz z niezbędną infrastrukturą. Projekt obejmuje także wykup nieruchomości niezbędnych do budowy drogi.

Szczegóły inwestycji

W ramach kontraktu zostaną wybudowane między innymi obiekty inżynierskie. W ciągu trasy głównej będzie to 15 estakad. Najdłuższa będzie miała tysiąc sto metrów i rozpięta będzie nad doliną na filarach o wysokości około 35 metrów od poziomu terenu. Powstanie również dziesięć mostów, sześć wiaduktów drogowych, sześć przejść dla zwierząt (cztery dla zwierząt małych, jedno dla zwierząt średnich, jedno dla zwierząt dużych), a także szereg obiektów w ciągu dodatkowych jezdni.

REKLAMA

Ponadto droga zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne. Powstaną również cztery miejsca do kontroli i ważenia pojazdów. 

Strategiczna inwestycja

Via Carpatia to projekt transeuropejski, w którego realizację jest zaangażowanych wiele państw Europy Środkowej i Wschodniej. Polsko-słowacka współpraca, dzięki dzisiejszemu porozumieniu, wkracza w kolejny, jeszcze bardziej zaawansowany etap i przybliża nas do finału, jakim jest budowa tej trasy na całym jej przebiegu - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który brał udział w uroczystości związanej z podpisaniem umowy.

Drugi komponent projektu zostanie wdrożony przez słowackiego partnera na drodze R4, będącej częścią trasy Via Carpatia. Będzie to aktualizacja studium wykonalności dla drogi ekspresowej R4 (ok. 59,50 km od granicy polsko-słowackiej), w związku z potrzebą stworzenia nowej drogi ekspresowej o dużej przepustowości, tak aby sprostać obecnemu i przyszłemu zapotrzebowaniu ruchu drogowego na tym obszarze.

W Polsce Via Carpatia przebiega przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, DK8 i S19, a jego długość to około 680 km W Polsce Via Carpatia przebiega przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie po śladzie drogi ekspresowej S61, DK8 i S19, a jego długość to około 680 km

Realizacja projektu zapewni unijną wartość dodaną w postaci utworzenia części transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, co przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności Europy, inteligentnego i zrównoważonego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego włączeniu społecznemu, a także zapewni terytorialną, społeczną i gospodarczą spójność i dostęp do rynku wewnętrznego wraz z jego integracją.

REKLAMA

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 kilometrów długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość około 170 kilometrów.

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej