Via Carpatia. Drugi transport z elementami tarczy TBM dotarł na Podkarpacie

Zakończył się drugi transport elementów tarczy TBM, która będzie drążyć tunel w ciągu trasy Via Carpatia. O szczegółach poinformowała Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. To drugi  z trzech zaplanowanych transportów. 

2022-12-20, 11:58

Via Carpatia. Drugi transport z elementami tarczy TBM dotarł na Podkarpacie
Maszyna TBM, najpierw zostanie skompletowana i zmontowana. Drogowcy planują, że drążenie tunelu rozpocznie się wiosną 2023 r.Foto: Twitter/GDDKiA

Drugi transport z elementami tarczy drążącej tunel ruszył przez Polskę w pierwszy weekend grudnia. Trasa wiodła na Podkarpacie, gdzie tunel będzie drążony. Z kolei trzeci transport odbędzie się w styczniu.

Konwój z ładunkiem zajmował całą szerokość jezdni. W związku z tym kierowcy podróżujący autostradą A1, czy drogą ekspresową S8 , które były jednymi z najważniejszych elementów trasy konwoju, musieli się liczyć z dużymi utrudnieniami. Pojazdy, które wiozły tarczę poruszały się z prędkością od 10 do 30 kilometrów na godzinę. Najbezpieczniej było więc tak zaplanować trasę, by uniknąć spotkania z konwojem.

Transport dojechał na plac budowy

Dziś transport zakończył się sukcesem. Największe elementy maszyny są już na placu budowy drogi ekspresowej S19 w Babicy w województwie podkarpackim. Na styczeń zaplanowano trzeci transport, z mniejszymi częściami, który nie będzie już jednak generował takich utrudnień w ruchu.

To właśnie w Babicy znajduje się komora, z której wystartuje maszyna TBM, zwana gigakretem. Wydrąży tunel o długości dwóch kilometrów i dwustu metrów. Tunel ten będzie się składał z dwóch komór, z których znajdą się jezdnie drogi ekspresowej Via Carpatia. Całe urządzenie drążące waży około 4 tysiące ton.

REKLAMA

Drążenie tunelu zaplanowane na wiosnę 

Maszyna TBM, najpierw zostanie skompletowana i zmontowana. Drogowcy planują, że drążenie tunelu rozpocznie się wiosną 2023 roku. 

Oddanie całego odcinka Rzeszów Południe - Babica ma nastąpić za niespełna cztery lata. Wartość inwestycji, którą zrealizuje konsorcjum Mostostal Warszawa i Acciona Construccion to 2,2 miliarda złotych. Będzie to jedne z najdroższych odcinków tej trasy.

Via Carpatia

W Polsce trasa Via Carpatia  będzie miała ponad 700 kilometrów długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W województwie podkarpackim będzie miała docelowo długość około 170 kilometrów.

Kilkanaście dni temu ministerstwo infrastruktury ogłosiło, że cała droga zostanie włączona do europejskiej sieci TEN – T. Jest to gwarancja, że cała trasa łącząca północną i południową Europę powstanie, a inwestycja będzie wspierana z funduszy unijnych.

REKLAMA

Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk     

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej