W styczniu wartość sprzedaży w małych sklepach znacząco wzrosła. Są wyniki najnowszego badania

W małych sklepach wartość sprzedaży w styczniu wzrosła o 14,3 procent licząc rok do roku. Wyższa była również liczba klientów oraz transakcji, w obu przypadkach o 5 procent - wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku.

2023-02-15, 15:21

W styczniu wartość sprzedaży w małych sklepach znacząco wzrosła. Są wyniki najnowszego badania
Wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była wyższa niż przed rokiem. Foto: Shutterstock/Wirestock Creators

Z danych CMR wynika, że w styczniu 2023 r. zarówno liczba transakcji, jak i wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych były wyższe niż przed rokiem. Wartość sprzedaży w małych sklepach wzrosła rdr o 14,3 proc. Zwiększyła się też liczba klientów (o 5 proc. rdr.) oraz transakcji (również o 5 proc. rdr).

Według agencji w pierwszym miesiącu roku znacząco spadła z kolei średnia liczba kupowanych jednorazowo produktów. Na paragonie znajdowało się średnio o 3,7 produktów mniej, czyli o niemal 6 proc. mniej niż w styczniu 2022 r. Za sprawą rosnących cen średnia wartość koszyka była jednak o 9 proc. wyższa niż w styczniu ub.r. - podano.

Wpływ wyższych cen

Według CMR wśród kategorii spożywczych, za które klienci sklepów małoformatowych w styczniu musieli zapłacić "znacznie więcej" niż przed rokiem (o 30-40 proc.), znalazły się m.in. jajka, mleko czy kawa mielona.

"Do grona mocno drożejących kategorii dołączyły również papierowe produkty higieniczne, jak papier toaletowy czy ręczniki papierowe, które kosztują obecnie o 40-50 proc. więcej niż rok temu. Rekordzistą wciąż jednak jest cukier - kilogram tego produktu w styczniu 2022 r. w sklepach małoformatowych kosztował średnio 6,77 zł, czyli aż o 80 proc. więcej rdr" - wskazano.

REKLAMA

Ceny spadły pod koniec miesiąca

Centrum dodało, że w styczniu większość drożejących kategorii odnotowała wzrost w ujęciu wartościowym, natomiast w przeliczeniu na kilogramy czy litry (cukru, kawy, makaronów, mąki, mleka, oleju) była niższa niż przed rokiem.

"Na początku miesiąca, kiedy średnie ceny za kostkę masła przekraczały 8 zł, sprzedaż w przeliczeniu na kilogramy była o kilkanaście procent niższa niż rok wcześniej. Jednak wraz ze spadkiem ceny (pod koniec miesiąca było to średnio 7 zł za kostkę), sprzedaż zaczęła rosnąć i w ostatnich tygodniach osiągnęła poziom niemal taki, jak rok wcześniej" - wyjaśniono.

Centrum Monitorowania Rynku jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.

Czytaj także:

PAP/IAR/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej