Jedna z przekazanych dziś lokomotyw została oklejona w barwy "Solidarności" Pojawi się ona zarówno na torach krajowych, jak i w Czechach i na Słowacji. Dziś oddane do użytku maszyny są częścią większego zamówienia.
- Systematycznie powiększana flota lokomotyw PKP Cargo jest dowodem na bardzo dobrą współpracę przewoźnika z producentem taboru. Co najważniejsze, pojazdy te będą mogły być wykorzystywane również poza granicami Polski, umacniając pozycję tego przewoźnika na rynku europejskim - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
PKP Cargo umowę na dostawę łącznie 31 lokomotyw elektrycznych Dragon 2 podpisało we wrześniu 2019 roku z konsorcjum, w którego skład wchodzą Newag oraz jego spółka zależna Newag Lease. Wartość kontraktu realizowanego w latach 2019-2023 wynosiła ponad 518 mln zł netto.
Nowoczesne technologie
Adamczyk zaznaczył, że do rozwoju polskiej kolei - zarówno infrastruktury, jak i spółek przewozowych - w oparciu o rodzimy przemysł "potrzeba odważnych decyzji rządu o odważnych inwestycjach".
- Projektujemy nowe strategie, a one będą opierały się o rodzimy przemysł. Przemysł i rodzimi przewoźnicy muszą uzyskać zaawansowanie technologiczne, tak jak to jest w Niemczech, Francji, czy innych państwach europejskich - zapowiedział minister infrastruktury.
Prezes PKP Cargo Dariusz Seliga ocenił, że przewozy kolejowe cargo są przyszłością europejskiego transportu. - Chcemy być w Europie, chcemy być widoczni, chcemy być dynamiczni, chcemy intensywnie działać w obszarze Trójmorza - zapowiedział.
Lokomotywy Dragon 2
Przedmiotem umowy są nowoczesne lokomotywy elektryczne Dragon 2 w dwóch konfiguracjach: siedem wyposażonych w spalinowy moduł dojazdowy oraz 24 pojazdy dwunapięciowe, przystosowane do jazd w Czechach i Słowacji, a także świadczenia dodatkowe.
Zawarta umowa jest drugim kontraktem na Dragony 2 podpisanym przez PKP Cargo z nowosądeckim producentem. W październiku 2018 roku przewoźnik podpisał umowę na zakup trzech lokomotyw elektrycznych tego typu. Wartość kontraktu wynosiła ponad 45 mln zł netto.
Jak zaznaczył prezes Newagu Zbigniew Konieczek, lokomotywa Dragon 2 jest pierwszym polskim pojazdem kolejowym, który otrzymał zezwolenie wydane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), dopuszczające go do eksploatacji nie tylko na terenie Polski, ale również w Czechach i na Słowacji.
Dragon 2 to pierwsza w Europie 6-osiowa lokomotywa elektryczna w pełni zgodna z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI 2014) wyposażona w ETCS poziom 2. Jej przeznaczeniem jest prowadzenie ciężkich składów towarowych. Jak podkreślają przedstawiciele spółki, pojazd został zaprojektowany przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowany w kraju. 78 proc. komponentów użytych do budowy tej lokomotywy pochodzi od polskich producentów.
PKP Cargo jest największą w Polsce firmą świadczącą kolejowe usługi transportowe. Spółka działa zarówno w kraju, jak i na terenie Unii Europejskiej. Klientom oferuje usługi transportowe w zintegrowanych łańcuchach logistycznych, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Realizuje również przewozy nadzwyczajne. Od 2013 roku PKP Cargo jest spółką giełdową.
Czytaj także:
IAR/Aleksander Pszoniak/PAP/PR24.pl/mk