Coraz bliżej zakończenia prac na odcinku trasy S11 Koszalin - Bobolice. GDDKiA podaje szczegóły
Od 72 do 88 procent wynosi zaawansowanie prac na 48-kilometrowym odcinku trasy S11 z Koszalina do Bobolic. Jak informuje Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, najbliższe miesiące to wykonywanie warstwy ścieralnej - ostatniej warstwy nawierzchni i roboty wykończeniowe.
2023-04-15, 10:10
Zakończenie prac jest planowane na trzeci kwartał tego roku. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Trasa Koszalin - Bobolice
Budowa S11 Koszalin - Bobolice podzielona jest na trzy krótsze odcinki realizacyjne, na których prace od lipca 2021 roku prowadzą różni wykonawcy. Największe - 88 procentowe zaawansowanie jest na odcinku Koszalin - Zegrze Pomorskie, o długości prawie 17 kilometrów. Odcinek Zegrze Pomorskie - Kłanino, o długości ponad 19 kilometrów jest zaawansowany na poziomie 81 procent. Ostatni fragment, Kłanino - Bobolice o długości 11,6 kilometra jest zaawansowany na poziomie 72 procent.
W tej chwili prace koncentrują się głównie na wykonaniu nawierzchni. Na wszystkich trzech odcinkach ułożono do tej pory łącznie 481 tysięcy ton mas bitumicznych, tym samym zaawansowanie prac w tym zakresie wynosi 73 procent. W najbliższych miesiącach prace będą koncentrowały się przede wszystkim na wykonaniu warstwy ścieralnej nawierzchni, a następnie realizacji prac wykończeniowych, takich jak oznakowanie. Sukcesywnie wykonywane są już elementy systemu zarządzania ruchem - bramownice, wysięgniki dla tablic i kanał technologiczny.
Mocno zaawansowane są również prace mostowe. Na odcinku Koszalin - Zegrze Pomorskie czynnych jest już sześć wiaduktów nad jezdniami drogi ekspresowej, kolejny wiadukt powinien zostać udostępniony w najbliższych tygodniach. Na odcinku Zegrze Pomorskie - Kłanino w najbliższym czasie planowane jest oddanie czterech wiaduktów nad jezdniami S11. Na odcinku Kłanino - Bobolice najbardziej wymagającym obiektem była estakada ES-39 o długości 326 metrów - najdłuższy obiekt na całej S11 Koszalin Bobolice. Prace konstrukcyjne dla tego obiektu zostały już zakończone i obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe.
REKLAMA
Powstaje infrastruktura towarzysząca
Droga S11 Koszalin - Bobolice powstaje wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, która zostanie udostępniona wraz z otwarciem drogi. Kilka kilometrów na południe od węzła Koszalin Zachód powstaje para Miejsc Obsługi Podróżnych Niekłonice. Jest tam przewidziana rezerwa pod budowę w przyszłości stacji paliw i restauracji, które zbuduje wyłoniony w przetargu dzierżawca MOP. Przed węzłem Kłanino od strony Koszalina powstaje para MOP Dargiń, na których będą parkingi i toalety. Na wszystkich MOP-ach trwają obecnie prace wykończeniowe budynków toalet i budowa jezdni manewrowych i parkingów.
Przy węźle Bobolice powstaje obwód utrzymania drogi ekspresowej. Obecnie wykonywany jest budynek administracyjny i garażowy, będzie tam również magazyn soli.
Droga ekspresowa S11 w przyszłości połączy środkowy odcinek wybrzeża Bałtyku, przez Poznań, z Górnym Śląskiem. Koszalin - Bobolice to pierwszy budowany odcinek szlakowy S11. Wcześniej na tej trasie powstawały tylko obwodnice poszczególnych miejscowości. Nowa S11 wyprowadzi ruch tranzytowy z obecnego szlaku drogi krajowej numer 11, który przebiega przez centrum Koszalina i szereg innych miejscowości, w tym Bobolice, gdzie często w okresie wakacyjnym tworzą się zatory drogowe. Skróci się czas przejazdu, poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży.
Czytaj także:
- Modernizacja dróg lokalnych w województwie łódzkim. 27 projektów otrzyma dofinansowanie
- Ile już wydano na drogi lokalne z funduszy rządowych? Znamy szacunki resortu infrastruktury
- Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Setki projektów z unijnym dofinansowaniem
IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk
REKLAMA
REKLAMA