Połączenie kolejowe Ostrołęka-Chorzele. Pociągi powróciły po 22 latach
Mieszkańcy północnego Mazowsza odzyskają dostęp do kolei. Po 22 latach pociągi ponownie pojadą z Ostrołęki do miejscowości Chorzele. Dzięki inwestycji zrealizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe przejazd 60-kilometrowego odcinka zajmie około 45 minut.
2023-06-02, 15:20
Już od 11 czerwca między Ostrołęką a Chorzelami podróżni skorzystają z 4 stacji - w Ostrołęce, Grabowie, Jastrząbce, Chorzelach oraz z 5 przebudowanych przystanków - Nowa Wieś Kościelna, Zabiele Wielkie, Parciaki, Olszewka i Raszujka. Wszystkie przystanki zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Zamontowane zostało oświetlenie, oznakowanie, wiaty, ławki i gabloty informacyjne. W sąsiedztwie przystanków zamontowano stojaki na rowery. Na odcinku 60 km przygotowano nowe tory, 24 obiekty inżynieryjne, w tym 14 przepustów, 4 przejścia dla małych zwierząt i 6 mostów.
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym
- Walka rządu z wykluczeniem komunikacyjnym jest możliwa m.in. dzięki inwestycjom kolejowym. Przywracamy i nadal będziemy przywracali ruch na liniach, które przez wiele lat nie mogły być użytkowane. Dzisiaj zyskują na tym mieszkańcy północnego Mazowsza - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Nad Narwią wybudowany został nowy 245-metrowy most kolejowy. Kratownicowa konstrukcja została przystosowana także dla pieszych - obok toru wybudowany został chodnik. W nowo wybudowanym lokalnym centrum sterowania w Ostrołęce zamontowano nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Prace objęły również 33 przejazdy kolejowo-drogowe. Wszystkie są odpowiednio zabezpieczone. Zgodnie z wymogami ustawiono znaki drogowe, a w miejscach, które tego wymagają, jest sygnalizacja świetlna oraz rogatki.
Coraz lepsza dostępność do kolei
- PKP Polskie Linie Kolejowe SA konsekwentnie zwiększają dostępność do kolei. Linia Ostrołęka - Chorzele to jedna z dwóch inwestycji na Mazowszu, której efektem jest powrót pociągów na dawno nieużywane linie. W tym celu wykorzystywane są środki finansowe z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Nowe możliwości komunikacyjne zyskują mieszkańcy, którzy mogą wybrać pociąg, najbardziej ekologiczny środek transportu, dla codziennych dojazdów do pracy i do szkoły - powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
REKLAMA
- Kolej Plus na Mazowszu. Kozienice zyskają pasażerskie połączenia kolejowe
- Wakacyjny rozkład jazdy PKP Intercity. Więcej pociągów nad morze i w góry
Ostatni pociąg na tej linii pojechał w czerwcu 2001 roku. Średnia prędkość wynosiła wtedy 35, a kilometrów na godzinę, a podróż zajmowała około 1 godziny i 40 minut. W tej chwili linia jest dostosowana do prędkości 120 kilometrów na godzinę dla pociągów pasażerskich i 80 kilometrów na godzinę dla pociągów towarowych. Czas przejazdu pociągu na trasie Ostrołęka – Chorzele wyniesie około 45 minut.
Prace za 347 milionów złotych wykonane zostały przy dofinansowaniu ze środków unijnych oraz budżetowych.
Aleksander Pszoniak/PR24/akg
REKLAMA
REKLAMA