Od dziś obowiązkowe OC też na drona. Brak to 4000 zł kary
Od czwartku 13 listopada operatorzy dronów o masie startowej od 250 g do 20 kg muszą wykupić OC. Lot bez ubezpieczenia będzie kosztowny.
2025-11-13, 15:46
Najważniejsze informacje w skrócie:
- Od 13 listopada obowiązują przepisy o obowiązkowym OC dla dronów o masie od 250 g do 20 kg. Lot bez OC to kara w wysokości 4 tys. złotych
- Ubezpieczenie trzeba wykupić najpóźniej na dzień przed planowanym lotem drona
- Nowe przepisy nie dotyczą służb mundurowych czy lotnictwa państwowego
Drony tylko z OC
Zgodnie z zapisami ustawy Prawo lotnicze od czwartku 13 listopada operatorzy bezzałogowych statków powietrznych (BSP) o masie startowej od 0,25 do 20 kg są obowiązani do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z wykonywanymi operacjami. Inaczej mówiąc - latanie dronem wymaga OC.
Zgodnie z przepisami, polisę OC należy wykupić najpóźniej dzień przed planowanym lotem, a za jej brak grozi kara w wysokości 4 tys. zł. Ubezpieczenie ma służyć pokryciu szkód, które mogą powstać przy ewentualnym upadku drona. Ubezpieczenie jest obowiązkowe niezależnie od kategorii operacji BSP oraz tego, czy użytkownik drona korzysta z niego komercyjnie czy nie.
Policja OC mieć nie musi
Jak zwróciła uwagę firma ubezpieczeniowa Compensa, obowiązek ubezpieczenia nie dotyczy dronów należących do lotnictwa państwowego, czyli np. służb mundurowych. Wskazała też, że przykładowa kolizja drona z samochodem osobowym może stworzyć szkodę na prawie 12 tys. zł. W przypadku uszkodzenia ogrodzenia przez drona będzie to ok. 2,5 tys. zł, a zderzenie dwóch dronów podczas zawodów to szkoda na ponad 7 tys. zł. Zgodnie z przepisami, minimalna suma gwarancyjna wynosi ok. 270 tys. zł.
- Nowe przepisy są odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku dronów i wzrost liczby operacji lotniczych z ich udziałem. Wymóg posiadania ubezpieczenia OC zwiększy bezpieczeństwo finansowe operatorów, a także ochroni osoby trzecie i ich mienie przed skutkami potencjalnych szkód - stwierdziła Agnieszka Włodarska-Poloczek z Compensy.
Broker ubezpieczeniowy firma Mentor S.A. zaznaczyła z kolei w komentarzu, że przepisy dotyczące ubezpieczeń dronów budzą sporo wątpliwości wśród osób zajmujących się zawodowo ubezpieczeniami. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów i Gospodarki w tej sprawie, z ubezpieczenia OC wyłączone są bowiem szkody powstałe wskutek wykonywania lotów z naruszeniem przepisów obowiązującego w tym zakresie prawa. To znaczy, że jeśli operator drona nieumyślnie złamie przepis dotyczący wykonania lotu i wyrządzi szkodę, ubezpieczyciel będzie mógł odmówić wypłaty odszkodowania.
Przepisy nakładające obowiązek wykupienia ubezpieczenia wprowadziła nowelizacja ustawy Prawo lotnicze podpisana przez prezydenta w lutym 2025 r. Większość zapisów ustawy weszło w życie w lutym br. z wyjątkiem zapisów dotyczących obowiązku ubezpieczenia drona, w przypadku których obowiązywało 9-miesięczne vacatio legis. Jednym z głównych celów ustawy było dostosowania polskich przepisów do unijnych oraz zastąpienie dotychczasowego podziału na operacje BSP o charakterze sportowym lub rekreacyjnym oraz operacje komercyjne trzema nowymi kategoriami operacji: "otwarta", "szczególna" i "certyfikowana".
Rośnie liczba dronów w Polsce
Jak wskazywał na początku listopada Urząd Lotnictwa Cywilnego, w Polsce zarejestrowanych jest już ponad 411 tys. operatorów dronów. Liczba ta rośnie, bo w połowie ubiegłego roku operatorów było niespełna 270 tys. Oznacza to również, że szybko rośnie liczba urządzeń w ruchu.
Zgodnie z informacjami Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, operatorzy dronów lżejszych niż 250 g, ale posiadających kamerę oraz wszystkich cięższych niż 250 g mają obowiązek rejestracji na stronie drony.gov.pl, posiadania odpowiednich kompetencji do pilotowania drona oraz zgłaszania każdego lotu w aplikacji mobilnej DroneTower. Obowiązek rejestracji nie dotyczy operatorów, którzy zamierzają latać dronem-zabawką lub dronem lżejszym niż 250 g, nie wyposażonym w kamerę.
Aby samodzielnie latać dronem trzeba mieć ukończone 14 lat i posiadać odpowiednie kompetencje. Są one inne w zależności od wagi drona i typu wykonywanej operacji. W przypadku dronów o wadze poniżej 250 g formalnie wystarczy tylko dobra znajomość instrukcji obsługi BSP - wyjaśnia PAŻP. Do latania cięższymi dronami konieczne jest ukończenie szkolenia oraz zaliczenie egzaminu online z wiedzy teoretycznej potwierdzającego nabycie kompetencji do latania w podkategorii A1 i A3.
Oferty ubezpieczeń dronów (a dokładniej - ich operatorów) od odpowiedzialności cywilnej można bez problemu już znaleźć na stronach firm ubezpieczeniowych. Koszt polisy będzie zależny od rodzaju operacji, liczby urządzeń i innych czynników. Bez problemu można jednak znaleźć ofertę w okolicy 100-120 zł rocznie.
Dla małych urządzeń, poniżej 250 g można też wykupić dobrowolne ubezpieczenie. Ceny zaczynają się od 70 zł rocznie.
Czytaj także:
StartFragment
- Dron nad kluczowymi zakładami zbrojeniowymi Polski. System ochrony nie zadziałał
- OC znowu w górę. Może być droższe od samochodu
- W tym zawodzie zarobisz nawet tysiąc zł za godzinę. Ale jest niebezpieczeństwo
Źródło: PAP/Andrzej Mandel