Polregio chce zainwestować w nowy tabor kolejowy. Największy projekt inwestycyjny od 20 lat

Firma Polregio złożyła do Centrum Unijnych Projektów Transportowych 10 wniosków o współfinansowanie zakupu 98 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych. Wartość projektów przekracza 3 mld zł netto.

2023-06-13, 10:26

Polregio chce zainwestować w nowy tabor kolejowy. Największy projekt inwestycyjny od 20 lat
Polregio ma najstarszy w Polsce tabor kolejowy.Foto: Shutterstock/Get_Wini

Nowe pojazdy zostaną zamówione w dwóch wersjach - krótszej (130-160 stałych miejsc siedzących) oraz dłuższej (powyżej 210 stałych miejsc siedzących). "Pojazdy będą rozwijać prędkość do 160 km/h i dzięki temu na zmodernizowanych i przystosowanych do takiej prędkości odcinkach skróci się czas podróży" - poinformowano.

Wyjaśniono, że Polregio złożyło 10 wniosków o współfinansowanie zakupu łącznie 98 Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych (EZT). "Wartość projektów, złożonych do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), wynosi ponad 3 mld zł netto" - dodano.

Największy projekt od ponad 20 lat

Prezes Polregio Adam Pawlik, cytowany w informacji, zwrócił uwagę, że to największy projekt inwestycyjny w ciągu ponad 20 lat istnienia spółki.

- Dzięki udanej restrukturyzacji możemy przyspieszyć inwestycje, które znacząco wspomogą komfort podróży dla blisko 100 milionów pasażerów w całej Polsce. To również gwarancja utrzymania i zwiększenia pracy eksploatacyjnej oraz miejsc pracy - powiedział prezes.

REKLAMA

Składy mają być wyposażone w klimatyzację, wi-fi oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Układ wnętrza zostanie przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością - pojazdy będą niskopodłogowe, jednoprzestrzenne wraz z pochylnią lub automatyczną windą. "Jedna z dwóch toalet będzie również przystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością, znajdzie się w niej też miejsce do przewijania niemowląt" - dodano.

Plany do 2030 roku

Przewoźnik zadeklarował, że do 2030 r. planuje zakup do 200 nowych EZT-ów za ponad 7 mld zł. "Finansowanie największego od ponad 20 lat programu modernizacji taboru regionalnego będzie pochodzić oprócz KPO z innych grantów oraz pożyczek unijnych (FEnIKS, Fundusze Europejskie dla Regionów), innych źródeł (np. EBI), komercyjnych instrumentów dłużnych oraz środków własnych przewoźnika" - wskazano.

Jak przekazała spółka, złożenie wniosków w konkursie CUPT ze środków KPO zostało poprzedzone podpisaniem umów ramowych z czterema producentami taboru - FPS H. Cegielski, Newag, Pesa Bydgoszcz oraz Stadler Polska. "Po rozstrzygnięciu konkursu przez CUPT, Polregio ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze" - wyjaśniono. Dodano, że nowe EZT-y będą sukcesywnie pojawiać się od 2026 r. we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie.

Polregio to pasażerski przewoźnik kolejowy. W ciągu roku z jego usług korzysta niemal 88 mln pasażerów. Pociągi Polregio zatrzymują się na ponad 1900 stacjach. Udział firmy w rynku kolejowych przewozów pasażerskich utrzymuje się na poziomie ok. 27 proc. Większościowym udziałowcem Polregio jest Agencja Rozwoju Przemysłu.

REKLAMA

Czytaj także:

PAP/IAR/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej