Ważny element CPK z unijnym dofinansowaniem. Wsparcie dla projektu Kolei Dużych Prędkości
Jest dofinansowanie z Unii Europejskiej dla CPK z unijnego instrumentu CEF "Łącząc Europę". Dotacja posłuży na opracowanie projektu budowlanego strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią.
2023-10-09, 18:08
Umowę w tej sprawie podpisali przedstawiciele Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych i spółki Centralny Port Komunikacyjny.
Część kolejowego igreka
Podpisana umowa pozwoli na sfinansowanie pełnej dokumentacji projektowej łącznie z projektem budowlanym oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkości: Warszawa - CPK - Łódź.
Wartość dokumentacji projektowej została oszacowana na blisko 350 milionów złotych, z czego do 85 proc. finansuje UE. Linia kolejowa Warszawa-Łódź - Poznań/Wrocław to część tak zwanego kolejowego igreka, który został wpisany do unijnego Europejskiego Korytarza Transportowego TEN-T Morze Północne - Morze Bałtyckie.
Inwestycyjny priorytet
- Unijne dofinasowanie dla prac projektowych między Warszawą i Łodzią to bardzo dobra wiadomość dla pasażerów kolei w Polsce. Komisja Europejska po raz kolejny doceniła strategiczne znaczenie kolejowych projektów CPK. Projektowana linia KDP pozwoli na włączenie lotniska CPK do sieci szybkich połączeń kolejowych, w związku z czym jest dla nas inwestycyjnym priorytetem - mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu do spraw CPK.
REKLAMA
Zobacz również w tvp. nfo: CPK wchodzi w kolejny etap realizacji. „Niezbędny dla Polski”
Linia kolejowa Warszawa - CPK - Łódź jest obecnie w trakcie zaawansowanych prac projektowych. Jak wynika z harmonogramu, projektowanie powinno zakończyć się pod koniec I kwartału przyszłego roku.
Dzięki tej inwestycji czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się do ok. 45 minut (dzisiaj na pokonanie tej trasy pociągiem potrzebujemy półtorej godziny). Pasażerowie dojadą do lotniska CPK z Warszawy w około 15 minut, a z Łodzi w pół godziny.
Do 250 kilometrów na godzinę
Dofinansowany z UE odcinek to częścią linii kolejowej numer 85, czyli "szprychy" CPK numer 9, która połączy Warszawę i Łódź z Wrocławiem i Poznaniem. W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły rozpędzać się do 250 kilometrów na godzinę, a docelowo nawet 350 kilometrów na godzinę.
REKLAMA
To nie pierwsze dotacja z Brukseli dla projektu kolejowego CPK. W 2021 roku spółka CPK pozyskała w ramach tego samego unijnego instrumentu CEF 110 milionów złotych na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa - Łódź - Sieradz - Poznań.
- CPK będzie współpracować z Polregio. Kolejowe porozumienie podczas Trako
- Marcin Horała o CPK: etap projektowo-budowlany będzie szyty na miarę
Aleksander Pszoniak/IAR/PR24/akg
REKLAMA
REKLAMA