Kolejny odcinek trasy dostępny dla kierowców. Ministerstwo Infrastruktury: Via Baltica prawie gotowa

Droga ekspresowa S61 ma już ponad 200 kilometrów długości z docelowych 220 planowanych kilometrów. Kierowcy mogą już korzystać z kolejnego odcinka tej trasy, od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa.

2023-10-13, 12:02

Kolejny odcinek trasy dostępny dla kierowców. Ministerstwo Infrastruktury: Via Baltica prawie gotowa
Do ukończenia pozostała jeszcze jedynie 13-kilometrowa obwodnica Łomży, której przejezdność po jednej jezdni jest planowana w połowie przyszłego roku. Foto: Twitter/GDDKiA Białystok

Do ukończenia pozostała jeszcze jedynie 13-kilometrowa obwodnica Łomży, której przejezdność po jednej jezdni jest planowana w połowie przyszłego roku.

Decyzja o skierowaniu do realizacji tego odcinka została podjęta w 2016 roku. Umowa na realizację odcinka S61 Ostrów Mazowiecka - Śniadowo w formule Projektuj i buduj, po rozwiązaniu kontraktu z nierzetelnym wykonawcą, została podpisana 8 stycznia 2020 roku. Inwestycja weszła w fazę robót budowlanych 8 grudnia 2021 roku po uzyskaniu wydanej przez Wojewodę Mazowieckiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Prace w terenie trwały zatem niespełna dwa lata.

Kolejny odcinek S61 oddany do użytku 

Oddany dziś do ruchu  odcinek S61 od Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa ma 19,5 kilometra długości. Jest to dwujezdniowa droga ekspresowa o nawierzchni bitumicznej, przystosowana do najcięższego ruchu. W ramach inwestycji wybudowano dwa węzły drogowe: Ostrów Mazowiecka Północ, na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S61 i S8 oraz Komorowo. Na tym odcinku S61 powstało 26 obiektów inżynierskich, w tym pięć przejść dla zwierząt oraz osiem przepustów ekologicznych dla zwierząt małych.

Wartość kontraktu realizowanego w systemie Projektuj i buduj to 750 milionów złotych. Koszt całkowity projektu to ponad 840 milionów złotych natomiast dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniosło 433,5 miliona złotych.

REKLAMA

Szczegóły inwestycji

Realizacja odcinka S61 Ostrów Mazowiecka - Śniadowo wiązała się z dużymi zmianami w organizacji ruchu na S8 Warszawa - Białystok. Zlikwidowano dotychczasowy węzeł Ostrów Mazowiecka Północ na skrzyżowaniu z ulicą Lubiejewską w ciągu drogi wojewódzkiej 627, przez co kierowcy korzystali z objazdu.

Wraz z oddaniem nowego węzła na skrzyżowaniu S8 z S61, wyposażonego w łącznice bezpośrednie obsługujące ruch w ciągu Via Baltica, ułatwiony został dojazd do Łomży. Nowy węzeł obsłuży również dojazd do Ostrowi Mazowieckiej od północy, a także do okolicznych miejscowości.

Ruch w kierunku granicy

Ruch samochodów ciężarowych w kierunku granicy z Litwą, za sprawą ograniczeń tonażowych na mostach w Łomży wprowadzonych przez władze samorządowe, do czasu uzyskania przejezdności obwodnicy Łomży, będzie się odbywał tak jak dotychczas, przez Białystok.

Na oddanym właśnie do ruchu odcinku będą kontynuowane prace poza ciągiem głównym S61. Dodatkowo, na jezdni S8 w kierunku Białegostoku, przez kilka miesięcy potrwa jeszcze przebudowa wiaduktu nad linią kolejową oraz układanie nawierzchni. Powstanie także  łącznik od węzła Komorowo do drogi wojewódzkiej DW627.

REKLAMA

Międzynarodowy korytarz transportowy

Droga ekspresowa S61 docelowo będzie miała około 220 kilometrów długości. Trasa ta przebiega przez trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.

W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z przeszło 121 kilometrów drogi ekspresowej S61. W grudniu 2022 roku oddany został do ruchu przygraniczny odcinek Suwałki - Budzisko, a w czerwcu bieżącego roku węzeł Łomża Zachód wraz z 7-kilometrowym odcinkiem Łomża Południe - Łomża Zachód.

Od sierpnia tego roku kierowcy mogą korzystać z trasy Ełk Południe - Wysokie.

Czytaj także tvp.info: Via Baltica - okno na świat

REKLAMA

Obecnie trwają jeszcze prace przy budowie ostatniego w województwie podlaskim fragmentu S61, od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno.  Wykonawca tego odcinka, stanowiącego obwodnicę Łomży, ma za zadanie udostępnić go do ruchu na zasadzie przejezdności jednej jezdni w połowie 2024 roku.  W połowie 2025 roku obwodnica Łomży na całej długości będzie dostępna w standardzie dwujezdniowej drogi ekspresowej.

Zobacz również w i.pl: Rząd postanowił o budowie drogi ekspresowej S8 Białystok-Augustów-Raczki. Walczyli o nią parlamentarzyści i samorządowcy z woj. podlaskiego

Przedstawiciele resortu infrastruktury podkreślają, że budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie. Łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, trasa ta tworzy międzynarodowy korytarz transportowy, który docelowo przejmie ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.

Do ukończenia pozostała jeszcze jedynie 13-kilometrowa obwodnica Łomży Do ukończenia pozostała jeszcze jedynie 13-kilometrowa obwodnica Łomży
Czytaj także:

IAR/Aleksander Pszoniak/PR24.pl/mk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej