Wieprzowina wysokiej jakości? Tylko ze znakiem QAFP
Rozpoczyna się kampania informująca na temat wieprzowiny wysokiej jakości - ze znakiem QAFP. Program jest współfinansowany ze środków UE i potrwa do 2017 r. - poinformował prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego Wiesław Różański.
2014-05-25, 08:39
Epidemie chorób odzwierzęcych czy przypadki fałszowania żywności powodują, że konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na jakość i bezpieczeństwo produktów. Dlatego istnieje potrzeba wprowadzania odpowiednich systemów oraz procedur gwarantujących żywność wysokiej jakości - powiedział Różański.
Restrykcyjne normy pracowane przez naukowców
Aby uzyskać żywność o walorach  ponadprzeciętnych, konieczne jest przestrzeganie restrykcyjnych norm.  Takie normy zostały w 2009 r. opracowane przez polskich naukowców, z  inicjatywy Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego, dla  systemu QAFP (Quality Assurance for Food Products - Systemu  Gwarantowanej Jakości Żywności).
Obecnie system obejmuje trzy  grupy towarów: kulinarne mięso wieprzowe (schab, szynka, karkówka,  łopatka, polędwiczka), mięso drobiowe z piersi kurczaka i indyka oraz  tuszki i elementy młodej polskiej gęsi owsianej, a także wędliny.
Trzeba spełnić określone wymogi
Uczestnictwo  w tym systemie jest dobrowolne. Przystąpienie do niego oznacza jednak  spełnienie wielu wymogów, jak chów określonych ras świń czy drobiu,  zachowanie zasad dobrostanu zwierząt, przestrzeganie restrykcyjnych  wymogów podczas uboju i rozbioru tusz, a także odpowiedni sposób  pakowania elementów mięsnych.
Hodowca czy firma mięsna, która  zgłosi się do systemu, może liczyć m.in. na udział w szkoleniach i  promocję swoich wyrobów. Na razie "rozkręcenie" jakościowej produkcji  idzie jednak wolno, bo wiążą się z tym dodatkowe koszty, jakie musi  ponosić hodowca, przestrzegając różnych norm. Jednocześnie jest to  szansa dla producentów trzody, że będą uzyskiwać wyższe ceny za żywiec.
3 mln zł na kampanię
UPEMI dysponuje budżetem na  kampanię w wysokości 3 mln zł. Ma ona polegać na informowaniu o  zaletach mięsa znakiem QAFP podczas warsztatów kulinarnych, konkursów, w  spotach telewizyjnych i w mediach. Wcześniej system QAFP był promowany  ze środków krajowych zebranych na funduszach promocji mięsa:  wieprzowego, drobiowego i wołowego.
PAP, awi