PKP Intercity ostrzega: grudniowy wyjazd Pendolino na tory może być zagrożony

Grudniowy wyjazd polskich Pendolino na tory może być zagrożony, jeśli producent nie złoży wniosku homologacyjnego do Urzędu Transportu Kolejowego w ciągu 2-3 tygodni - ocenił szef PKP Intercity Marcin Celejewski.

2014-06-18, 18:19

PKP Intercity ostrzega: grudniowy wyjazd Pendolino na tory może być zagrożony
. Foto: Glow Images/East News

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. 6 maja 2014 roke minął termin przekazania PKP Intercity pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h.

PKP nalicza kary Alstomowi - 4 mln euro miesięcznie

Prezes PKP Intercity Krzysztof Celiński przyznał, że spółka nalicza kary za spóźnienie włoskiemu Alstomowi, producentowi zamówionych przez polskiego przewoźnika Pendolino.

Składy powinny być dostarczone wraz z homologacją do 6 maja. - Kara wynosi ok. 4 mln euro miesięcznie, obecnie mamy 1,5 miesiąca opóźnienia, więc kary sięgają 6 mln - precyzuje Celiński. Według jego przewidywań łączna wysokość kar dla Alstomu, które przekazane zostaną do arbitrażu międzynarodowego, wynosi 14-15 mln euro.

Propozycja PKP została odrzucona
-  Złożyliśmy partnerską propozycję, rozwiązującą wszystkie problemy i umożliwiającą wprowadzenie składów w grudniu. Niestety została ona odrzucona - poinformował Celejewski w środowej rozmowie z dziennikarzami.
Celejewski wyjaśnił, że propozycja złożona francuskiemu koncernowi polegała na "dwustopniowej homologacji" oraz skierowaniu do sądu arbitrażowego kwestii kar za nieterminowe dostarczanie pociągów.
- Będziemy skłonni odebrać pociągi, które będą jeździć z prędkością 250 km/h, są zgodne z polską infrastrukturą kolejową, będą miały certyfikat Urzędu Transportu Kolejowego oraz będą współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS1 - dodał.

PKP Intercity o Pendolino: nie zrywamy kontraktu z producentem pociągów >>>

Polski przewoźnik kupił Pendolino 3 lata temu. Po polskich torach jeździć będzie 20 pociągów. Ich koszt to 400 milionów euro. Producent pociągów zobowiązał się także do budowy bazy utrzymania technicznego składów. Łączne koszty kontraktu obejmujące także serwis szacowane są na 665 milionów euro.

TVN24 Biznes i Świat/x-news

Polecane

Wróć do strony głównej