Pociąg Pendolino uległ awarii. PKP Intercity tłumaczy: usterki nie są niczym wyjątkowym

2014-10-28, 17:18

Pociąg Pendolino uległ awarii. PKP Intercity tłumaczy: usterki nie są niczym wyjątkowym
Pendolino . Foto: Alstom, materiały prasowe

Awaria polskiego Pendolino podczas nocnych testów. PKP Intercity informuje, że pociąg z Centralnej Magistrali Kolejowej został odholowany do Warszawy.

Posłuchaj

Beata Czemerajda z biura prasowego przewoźnika przekonuje (IAR) o awarii Pendolino
+
Dodaj do playlisty

Beata Czemerajda z biura prasowego przewoźnika przekonuje w rozmowie z IAR, że podczas próbnych przejazdów usterki nie są niczym wyjątkowym.

Za ile bilety?

Od 49 do 189 złotych będą kosztować bilety na pociągi Pendolino. PKP Intercity już oficjalnie informuje, że włoskie pociągi zaczną wozić pasażerów 14 grudnia. W EIC Premium za bilet z Warszawy do Gdyni trzeba będzie zapłacić maksymalnie 150 złotych.

Za przejazd z Krakowa i Katowic do Trójmiasta - 189 złotych. Najtańsze bilety będą kosztować 49 złotych. Ich sprzedaż rozpocznie się 15 listopada.

Najpierw udostępnione zostaną bilety z 30% rabatem, a następnie z 20% i 10% zniżką. Po wyprzedaniu biletów w niższych cenach zaczną obowiązywać stawki bazowe. Pule biletów z rabatami (30%, 20%, 10%) będą limitowane. Zgodnie z zasadą „wcześniej - taniej” bilety w atrakcyjnych cenach zakupią osoby planujące podróż z wyprzedzeniem. Obowiązywać będą także ulgi ustawowe.
Do Gdańska Pendolino pojedziemy w 2 godziny i 58 minut, z Warszawy do Krakowa - 2 godziny i 28 minut, a ze stolicy do Katowic - w 2 godziny i 34 minuty.

"Pendolino ma być pociągiem dla wszystkich"

- Pendolino będzie pociągiem dla wszystkich. Nowa strategia cenowa sprawi, że będą mogli z niego korzystać zarówno klienci oszczędni, studenci, rodziny kupujące bilet z wyprzedzeniem oraz biznesmeni, robiący to tuż przed odjazdem pociągu - przekonuje cytowany w informacji prezes PKP Intercity Marcin Celejewski.

Biletów nie będzie można kupić w pociągu

Chcący pojechać Pendolino pasażerowie będą musieli pamiętać, że biletów nie będą mogli kupić w samym pociągu. Trzeba je będzie nabyć wcześniej m.in. w kasach, biletomatach czy za pomocą aplikacji mobilnej.

Na tory wyjedzie na razie 13 pociągów

Od grudnia pasażerów ma wozić 13 pociągów Pendolino, a pięć będzie w rezerwie. Czas przejazdu między stolicą a Gdańskiem ma wynosić 2 godziny 58 minut, Wrocławiem - 3 godz. 42 minut, Krakowem - 2 godz. 28 minut, a Katowicami - 2 godz. 34 minuty.

TVP/x-news

Maksymalna prędkość to 250 km/h
Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. Ponieważ w maju br. minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją, firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych. Miały one sięgać 24 mln euro. Sprawą kar miałby się zająć sąd arbitrażowy.
Alstom złożył do UTK wniosek o homologację Pendolino z maksymalną prędkością 250 km/h na początku lipca. Wniosek dotyczył też zgodności taboru z systemami SHP oraz ERTMS. PKP Intercity zaproponowało francuskiemu koncernowi dokonanie "dwustopniowej" homologacji pociągów. Polegała ona na tym, że polski przewoźnik odebrałby pociągi mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2.

infogliwice.pl/x-news

W Polsce nie szybciej niż 160 km/h
Obecnie w Polsce działa certyfikowany przez UTK system ERTMS 1, który pozwala na poruszanie się pociągów powyżej 160 km/h. ERTMS 2 testowany jest przez zarządcę infrastruktury, czyli PKP PLK, na odcinku Legnica - Bielawa Dolna. Zgodnie z kontraktem Alstom musi dostarczyć pociągi zgodne z systemem bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS 2.
Składa się on z podsystemu ETCS, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Drugą częścią ERTMS 2 jest system kolejowej komunikacji GSM-R, który używany jest zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. ERTMS 1 różni się od systemu ERTMS 2 tym, że obejmuje jedynie podsystem ETCS, bez podsystemu GSM-R.
Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

TVP/x-news

Czekając na pendolino, czyli kto winien zamieszania na torach

TVP/x-news

PAP/IAR, abo

Polecane

Wróć do strony głównej