Apple najbardziej innowacyjną firmą świata
Firma Apple to najbardziej innowacyjna korporacja świata - wynika raportu "50 najbardziej innowacyjnych korporacji świata 2014" firmy konsultingowej Boston Consulting Group, który został zaprezentowany w środę w Warszawie. Blisko połowa z nich pochodzi z USA.
2014-10-29, 22:42
To dziewiąta edycja raportu. Na kolejnych miejscach znalazły się takie firmy jak Google, Samsung, Microsoft, IBM, Amazon, Tesla, Toyota, Facebook. Pierwszą dziesiątkę zamyka firma Sony.
Innowacyjny świat zdominowały USA, Europę - Niemcy
Blisko połowa firm (24)z rankingu wywodzi się z USA a największą grupę wśród nich stanowią spółki technologiczne(12). Z kolei w Europie to Niemcy są wskazywane przez autorów raportu, jako kraj, z którego pochodzi najwięcej innowacyjnych firm. Z tego kraju wywodzi się 7 firm, a wśród nich dominują firmy motoryzacyjne(5). Łącznie z Europy w raporcie znalazło się 13 firm. Azjatyckie firmy uwzględnione w raporcie są z Japonii, Chin i Korei Południowej.
Innowacyjne rady dla polskich firm
W raporcie znalazły się także zalecenia dla polskich firm jak rozwijać innowacyjność. Tomasz Mrozowski z ekspert BCG podkreślił, że bardzo ważne jest, aby firmy miały opracowane przejrzyste strategie, które zakładałyby m.in. wydzielenie z firmy zespołu zajmującego się szukaniem innowacyjnych pomysłów. Nie powinien on podlegać kryteriom ocen związanej z bieżącą działalnością firmy.
Strategia powinna także zakładać, szerokie podejście do szukania innowacyjnych pomysłów, a nie skupiać się na rozwiązaniu jednego problemu.
Firmy powinny także akceptować ryzyko związane z szukaniem i testowaniem innowacyjnych pomysłów. Jak zaznaczył Mrozowski, ich szefostwo powinno mieć świadomość, że część pieniędzy przeznaczonych na innowacje nie zwróci się, bo część pomysłów okaże się chybiona. – Trzeba akceptować, że część pieniędzy nie przyniesie zysku, że zainwestujemy w projekty, które nie przyniosą zysku firmie. Ale tylko w taki sposób można stworzyć innowacyjne produkty - mówił.
Szukanie innowacyjnych pomysłów powinno także opierać się na ścisłej współpracy z uczelniami, śledzeniu tego, co robią liderzy w danej branży. Ważna jest także współpraca z klientami na wczesnych etapach tworzenia innowacyjnych rozwiązań czy produktów i uwzględnianie ich potrzeb i uwag. W firmie powinien być także dyrektor albo członek zarządu odpowiedzialny za innowacyjność, wskazał ekspert.
Badanie "50 najbardziej innowacyjnych korporacji świata 2014" opierało się na rozmowach z 1500 menedżerami najwyższego szczebla odpowiedzialnymi za innowacje a także analizie wskaźników ekonomicznych firm.
PAP, jk
REKLAMA
REKLAMA