UOKiK: Alior Bank ma zapłacić 3,3 mln zł kary za lokaty terminowe
UOKiK nałożył ponad 3,3 mln zł kary na Alior Bank za jednostronne wprowadzenie niekorzystnych zmian do regulaminu. W ich rezultacie konsumenci, którzy mieli lokaty terminowe w walucie obcej, stracili możliwość wypłaty gotówki w tej walucie po zakończeniu lokaty.
2015-02-09, 18:09
Posłuchaj
Decyzja nie jest prawomocna, Alior Bank SA odwołał się do sądu.
Jak poinformowano w komunikacie, UOKiK prowadził postępowanie przeciwko Alior Bankowi od września 2014 roku.
Paweł Ratyński z UOKiK wyjaśnia, że bank w trakcie obowiązywania umów  jednostronnie wprowadził zmiany do regulaminu, wycofując możliwość  wypłaty zgromadzonych środków w gotówce w walucie lokaty. Ta zmiana  naruszała istotę umowy o lokatę bankową i pozbawiała konsumentów części  spodziewanych zysków.
Na skutek działania  banku konsumenci mogli bowiem albo zgodzić się na to, że środki  zgromadzone na lokacie zostaną wypłacone w złotówkach, albo rozwiązać  umowę, godząc się na utratę odsetek, które zostałyby naliczone za dalszy  zakładany czas oszczędzania.
Według Urzędu, zmiana warunków  umowy terminowej jest dozwolona jedynie za zgodą obu stron. Konsument,  który nie zgadza się na nowy regulamin, a możliwość zmiany nie została  zawarta w umowie w tzw. klauzuli modyfikacyjnej, ma prawo kontynuować ją  na uzgodnionych warunkach do końca ustalonego terminu.
UOKiK zakwestionował sposób informowania o zmianie
UOKiK  zakwestionował również sposób, w jaki Alior Bank informował o zmianie  regulaminu, który uznał za nierzetelny i niewystarczający.  Przedsiębiorca powinien był bowiem doręczyć klientowi co najmniej  zmienione postanowienia regulaminu.
Tymczasem - jak stwierdził  Urząd - informacje o wprowadzanych zmianach bank przekazywał wprawdzie  za pośrednictwem poczty oraz drogą elektroniczną, ale sprowadzały się  one tylko do krótkiego opisania zmian. W ocenie Urzędu przedsiębiorca  zrobił zatem za mało, by można było uznać, że konsumentom została  dostarczona rzetelna informacja. Taka praktyka mogła pozbawić ich  możliwości sprzeciwu.
W ocenie UOKiK, Alior Bank naruszył  interesy konsumentów, ograniczając ich prawa do swobodnego dysponowania  własnym kapitałem i osiągnięcia zysku w walucie lokaty, w jakiej była  ona prowadzona. Urząd stwierdził, że gdyby konsumenci wiedzieli, że  obsługa gotówkowa zostanie wycofana, prawdopodobnie nie zakładaliby  lokat we franku szwajcarskim w Alior Banku i ocenił je jako nieuczciwą  praktykę rynkową.
IAR/PAP, awi