Polski przebój eksportowy w Chinach? Czekolada!
Jak zwiększyć skalę i efektywność polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych do Chin? Takie pytanie zadali sobie uczestnicy konferencji zorganizowanej przez Polsko-Chińską Radę Biznesu.
2015-04-13, 20:35
Posłuchaj
Jest o co walczyć, bo to rynek liczący ponad miliard 300 mln konsumentów. W jakich grupach towarowych mamy największe szanse eksportowe? Wyjaśnia Zbigniew Niesiobędzki, wiceprzewodniczący Rady.
- Mamy do czynienia z gwałtownym, stałym wzrostem dochodów osobistych mieszkańców Chin. Powstaje nowa klasa średnia, która według różnych szacunków liczy kilkaset milionów osób. To ogromna rzesza konsumentów - mówi.
Największym przebojem eksportowym w ubiegłym roku była czekolada. - Sprzedaliśmy czekoladę za blisko 60 mln euro. To 37 proc. całego polskiego eksportu czekolady. Na drugim miejscu były produkty mleczarskie i to głównie stanowi zainteresowanie polskiego biznesu - twierdzi.
- Teraz największy popyt kreuje się w zakresie przetworzonych produktów mlecznych, przekąsek, w tym czekolady, słodyczy i w zakresie napojów - dodaje. Według danych GUS wartość polskiego eksportu w zakresie produktów rolno-spożywczych przekroczyła 160 ml euro i to było 10 proc. polskiego eksportu do Chin w ogóle.
Elżbieta Mamos/mp