Wirtualna Polska już na GPW. Udany debiut spółki

Grupa Wirtualna Polska zadebiutowała na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Kurs akcji spółki na otwarciu notowań wyniósł 35 zł. To około o 10 proc. więcej niż cena, po jakiej sprzedano akcje w ofercie publicznej (32 zł).

2015-05-07, 15:54

Wirtualna Polska już na GPW. Udany debiut spółki

Posłuchaj

Prezes GPW Paweł Tamborski powiedział, że wejście nowej spółki na parkiet to święto dla Giełdy
+
Dodaj do playlisty

Grupa Wirtualna Polska powstała w lutym 2014 roku z połączenia portali Wirtualna Polska i o2, przy udziale funduszu Innova Capital.

Prezes zarządu Grupy Wirtualna Polska Jacek Świderski powiedział, że pieniądze pozyskane ze sprzedaży akcji przeznaczone będą na nowe inwestycje.

WP chce być liderem rynku

- Przede wszystkim chcemy dokończyć dzieła, które rozpoczęliśmy w ubiegłym roku kiedy to na inwestycje wydaliśmy blisko 70 mln zł. W tym roku chcemy wydać podobną kwotę. Pozyskaliśmy z giełdy prawie 100 mln zł, aby umocnić przewagę Wirtualnej Polski i rozstrzygnąć, kto jest numerem jeden w polskim internecie - powiedział Świderski.

Nie powiedział jednak, jakie inwestycje spółka chce w tym roku zrealizować.

Spółka planuje fuzje i przejęcia

- Ponieważ w transakcjach takich jak fuzje czy przejęcia zwykle stosuje się metodę faktów dokonanych to niestety nie mogę na razie powiedzieć niczego konkretnego. Dużą część swojego czasu poświęcam na rozmowy z przedsiębiorcami i liczę, że już w najbliższych tygodniach poinformujemy o pierwszych transakcjach - dodał Świderski.

Oferta publiczna Wirtualnej Polski obejmowała 3,34 mln nowych akcji i 5,85 mln akcji sprzedawanych przez udziałowca - spółkę European Media Holding, kontrolowaną przez fundusz Innova Capital. W ramach oferty akcje objęło 7,38 tys. inwestorów indywidualnych i 347 inwestorów instytucjonalnych. W sumie wartość przeprowadzonej oferty to 294,2 mln zł - poinformowała spółka w komunikacie.

REKLAMA

Udany debiut Wirtualnej Polski


Doradca inwestycyjny domu maklerskiego TMS Brokers, Sebastian Trojanowski uważa, że udany debiut Wirtualnej Polski można uznać za zaskoczenie. Ekspert wskazuje na niekorzystne otoczenie, które w ostatnim czasie pojawiło się głównie na niemieckiej giełdzie. Z drugiej strony tegoroczne debiuty nie były zbyt udane. Rozmówca IAR podaje przykład Idea Banku, który co prawda dał zarobić, ale który nie pozyskał z giełdy tylu pieniędzy, ile planował.
Rozmówca IAR podkreśla jednak, że obecne notowania mogą się utrzymać. Spółka ma bowiem ciekawą ofertę reklamy elektronicznej. Ryzykiem, zdaniem Sebastiana Trojanowskiego, jest działalność w branży, która jest podatna na wahania koniunktury.

Grupa Wirtualna Polska jest 7. debiutantem na Głównym Rynku GPW w 2015 roku oraz 474. spółką notowaną na tym rynku.

Reklama online napędza cały rynek

Wirtualna Polska zyskuje na rosnącym rynku reklamy online – prognozy domu mediowego Carat mówią o ok. 20-proc. wzroście, podczas gdy cały rynek reklamy zwiększy się jedynie o 3 proc.

Wzrosty rynku reklamy napędzać będzie przede wszystkim segment online. Na całym świecie jego wartość wzrośnie o 15 proc., ale w Polsce może to być nawet 20 proc.

– Wzrost jest przede wszystkim napędzany trzema obszarami. To jest wideo online, czyli przenoszenie kontentu wideo do przestrzeni digitalowej. To jest kwestia wydatków związana z obszarem szeroko rozumianych social mediów. I wreszcie – bardzo szeroki obszar programmatic, gdzie automatyzujemy i kupujemy w modelu aukcyjnym poszczególnych użytkowników digital – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Mocek, dyrektor zarządzający domu mediowego Carat Polska.

Dodaje, że poza już widocznymi trendami na rynku reklamy online mogą pojawić się zupełnie nowe i trudne do przewidzenia zmiany wynikające z nowinek technologicznych. Jedną z nich jest wykorzystanie urządzeń umożliwiających bardzo precyzyjną lokalizację użytkowników i np. dostosowanie komunikatów wysyłanych na urządzenia mobilne konsumentów do miejsc, w których w danej chwili się znajdują.

– Technologia ta daje nam możliwość zastosowania większej liczby rozwiązań w szeroko rozumianym retailu: jesteśmy w stanie wejść z nią np. do sklepów wielkopowierzchniowych i zmieniać zupełnie doświadczenia konsumenta w kwestii zakupów – wyjaśnia Mocek. – To jest ważna zmiana w zakresie szeroko rozumianej komunikacji. Odchodzimy od komunikacji, w której to my przekazujemy pewną wiedzę naszym odbiorcom, a staramy się wejść w dyskusję pomiędzy marką a konsumentem.

Amerykanie mogą mieć duży wpływ na rynek

Poza zmianami technologicznymi duży wpływ na rynek reklamy będą miały też przekształcenia biznesowe. Szczególnie ważne jest kupienie TVN-u przez Scripps Network. Amerykańska firma ma duże doświadczenie w łączeniu usług internetowych z telewizją, więc można spodziewać się zwiększonej aktywności TVN-u w sieci.

Dziś na giełdzie debiutowała Wirtualna Polska, drugi największy pod względem zasięgu portal horyzontalny w Polsce. Mocek ocenia, że pozyskane z IPO środki, które zgodnie z prospektem emisyjnym zostaną w 70 proc. przeznaczone na kolejne inwestycje, w tym możliwe akwizycje, będą dużym impulsem do rozwoju grupy.

– Szeroko rozumiany digital jest tym obszarem, gdzie dzisiaj jesteśmy sobie w stanie wyobrazić najwięcej inwestycji, tak by zmienić sposób interakcji konsumenta z medium, jakim do tej pory był horyzontalny portal, poprzez wchodzenie w najrozmaitszego rodzaju partnerstwa z innymi podmiotami działającymi na tym rynku. Tutaj tych zmian może być bardzo dużo – prognozuje Mocek.

PAP, abo

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej