Polscy przewoźnicy oczekują zmian i pomocy od rządu w sprawie płacy minimalnej w Niemczech

Niemcy podwyższyli płacę minimalną do 8,5 euro za godzinę, co bardzo negatywnie odbija się na polskim rynku przewoźników. Mimo próśb, apeli i protestów sytuacja polskich przewoźników jest nadal dramatyczna, a polski rząd nie robi nic, aby ich chronić - uważają przedstawiciele branży. Komisja Europejska wszczyna postępowanie wobec Niemiec, ale potrzeba szybszej reakcji.

2015-05-28, 12:52

Polscy przewoźnicy oczekują zmian i pomocy od rządu  w sprawie płacy minimalnej w Niemczech
Polscy przewoźnicy protestują przeciwko objęciu ich przepisami o niemieckiej płacy minimalnej. Foto: Glow Images/East News

Podniesienie płacy minimalnej w Niemczech było ciosem dla polskich jak i zagranicznych kierowców, którzy przejeżdżają tranzytem przez ten kraj. Po wielu interwencjach m.in. ze strony polskiej, Komisja Europejska wszczęła przeciwko Niemcom procedurę o naruszenie unijnego prawa w tej sprawie. Uznała, że Niemcy złamali zasady obowiązujące na jednolitym rynku.

O sytuacji informowaliśmy na antenie radiowej Jedynki:

Posłuchaj

O decyzji Komisji Europejskiej odnośnie płacy minimalnej w Niemczech w radiowej Jedynce mówił Adrian Furgalski z zespołu Doradców Gospodarczych TOR. /Aleksandra Tycner, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/ 1:30
+
Dodaj do playlisty

Przewoźnicy oczekują bardziej zdecydowanej reakcji rządu

Jak mówił w RDC właściciel jednej z podsiedleckich firm transportowych Waldemar Jaszczur, ani protest, ani rozmowy z polskim rządem nie przyniosły dotychczas żadnego skutku. Poza bardziej zdecydowanym stanowiskiem wobec niemieckich przepisów o płacy minimalnej transportowcy oczekują od rządu lepszej ochrony naszego rynku przewozów. Waldemar Jaszczur zwrócił uwagę, że w Polsce nie kontroluje się tak naprawdę, czy zagraniczni przewoźnicy posiadają stosowne pozwolenia.

Potrzeba działań ze strony policji i innych służb

Problemem wskazywanym przez przewoźników jest brak kontroli zezwoleń ciężarówek wjeżdżających na polskie terytorium. Gość RDC komentuje działania polskich służb mundurowych: - Kontrole zezwoleń przeprowadza wyłącznie Inspekcja Transportu Drogowego, a powinny również inne służby, jak policja, straż graniczna czy służba celna. Jego zdaniem gdyby wszystkie służby zmobilizowały się, poprawa byłaby natychmiastowa. - Obcy przewoźnik świadomy kary za wjazd bez zezwolenia takiego ryzyka by nie podjął - mówił przedsiębiorca.  

REKLAMA

Posłuchaj

Gość RDC - Waldemar Jaszczur o trudnej sytuacji polskich przewoźników (IAR) 0:23
+
Dodaj do playlisty

Nowy prezydent nadzieją na zmiany

Waldemar Jaszczur liczy, że w obronie polskich przewoźników stanie prezydent elekt Andrzej Duda, który spotykał się z nimi w trakcie kampanii wyborczej. Gość RDC ma nadzieję, że w obliczu zbliżającej się kampanii parlamentarnej o transportowcach przypomni sobie również rząd. Podkreślił, że przewoźnicy nie wyciągają rąk po publiczne pieniądze, ale proszą o pomoc, w zamian za którą zapłacą wyższe podatki. 

Posłuchaj

Gość RDC - Waldemar Jaszczur o potrzebie mobilizacji służb w sprawie kontroli przewoźników (IAR) 0:25
+
Dodaj do playlisty

Przypomnijmy, że Polska jest liderem drogowych przewozów transportowych w Europie. Flota naszych przewoźników liczy ponad 150 tysięcy aut.

IAR, fko

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej