Mrożone ryby pod lupą Inspekcji Handlowej. "Klient kupuje nie rybę, ale wodę"

Nieprawidłowości w ponad 70 procentach hurtowni i sklepów rybnych - to wynik kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w całej Polsce.

2015-07-18, 12:15

Mrożone ryby pod lupą Inspekcji Handlowej. "Klient kupuje nie rybę, ale wodę"
Ryby. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

Beata Manios z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie: najczęstsze nieprawidłowości to zaniżona masa produktu, zmiana nazwy ryb i zawyżona ilość glazury na mrożonce (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Inspektorzy zakwestionowali ponad 40 procent mrożonych ryb i owoców morza. Zaniżona masa produktu, zmiana nazwy ryb i zawyżona ilość glazury na mrożonce to najczęstsze nieprawidłowości - wymienia Beata Manios z Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Szczecinie.

Jak mówi, zdarza się, że w deklarowanym jednym kilogramie ryby glazura zajmuje 25 procent. Klient kupuje nie rybę, ale wodę.

Jak prawidłowo powinna być oznakowana mrożonka?

Beata Manios wyjaśnia, że dla ochrony mięsa ryby przed wpływem środowiska zewnętrznego wystarczy 5 procent otoczki z lodu. Dlatego tak ważne jest, by klienci pamiętali, jak prawidłowo powinna być oznakowana mrożonka - przypomina inspektor: Na etykiecie powinno być oznaczenie gatunku po polsku i po łacinie, wskazany obszar połowu oraz metoda produkcji.

Mandaty i kary pieniężne

Inspektorzy wymierzyli mandaty i kary pieniężne w wysokości 14 tysięcy złotych.

REKLAMA

Inspekcja Handlowa przypomina, że produkty spożywcze o niewłaściwej jakości podlegają reklamacji u sprzedawcy - na podstawie paragonu. Wszelkie zastrzeżenia można również zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej oraz do rzeczników konsumentów.

IAR, awi

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej