Inteligentne lusterka dla motocyklistów: pomysł polskiego studenta z szansą na komercjalizację

Inteligentne lusterka dla motocyklistów, które dostosowują się do zmiany pozycji ciała kierującego pojazdem, to projekt studenta z Poznania. Ma on bardzo duże szanse na komercjalizację.

2015-08-21, 12:50

Inteligentne lusterka dla motocyklistów: pomysł polskiego studenta z szansą na komercjalizację
Jazda na motocyklu często łączy się z dużą prędkością. Foto: Glow Images/East News

Posłuchaj

O projekcie inteligentnych lusterek dla motocyklistów mówili w radiowej Jedynce goście Porannych rozmaitości: Bartosz Ambrożkiewicz i Aleksandra Olszewska, autorzy pomysłu (Karolina Mózgowiec, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
+
Dodaj do playlisty

Twórcy udało się zdobyć patent, zespół i inwestora. Projekt zwyciężył w kategorii Innowacje w krajowej edycji konkursu Microsoft Imagine Cup.

- Obecnie motocykle posiadają statyczne lusterka, które są wyregulowane tylko do jednej pozycji. W motocyklu zaś, w odróżnieniu do samochodu, kierowca zmienia swoją pozycję, gdy jedzie szybko bardziej się na nim pochyla, a im bardziej się pochyla, im szybciej jedzie, tym mniej widzi w lusterkach, co jest bardzo niebezpieczne. Dlatego postanowiliśmy rozwiązać ten problem i stworzyć takie lusterka, które automatycznie dopasowują swój kąt nachylenia do pozycji, jaką zajmujemy na motocyklu – mówi Bartosz Ambrożkiewicz, jeden z twórców projektu. – Umieszczamy sensor, równie dobrze może to być telefon komórkowy, który posiada specjalną aplikację, przy klatce piersiowej, każda kurtka motocyklowa posiada tam kieszeń, i wtedy system analizuje pochylenie naszego ciała, filtrując te wszystkie dane, przepuszczając je przez specjalne algorytmy, wysyła je do inteligentnego lusterka, gdzie dokonują się obliczenia, jaki kąt powinno ono przybrać – wyjaśnia działanie lusterek gość radiowej Jedynki.

Pomysł wziął się z życia

Pomysł na stworzenie takiego projektu wziął się z życia.

- Bartek jest motocyklistą i szukał takiego rozwiązania, ale nie znalazł go na rynku, więc sam postanowił stworzyć takie inteligentne lusterka – mówi Aleksandra Olszewska, która współtworzyła projekt.

REKLAMA

Szansa na komercjalizację

Jak mówi Bartosz Ambrożkiewicz, w komercjalizacji pomysłu pomógł mu udział w konkursie Microsoft Imagine Cup.

- Ten konkurs łączy się z całą akceleracją biznesową. Chodzi w nim o to, żeby innowację, czyli ten pomysł, zalążek przekuć w finalny produkt i docelowo wdrożyć na rynek – mówi gość radiowej Jedynki. – Obecnie nad tym właśnie pracujemy, gdyż jest to szalenie długi proces dostosowania całego produktu pod normy homologacyjne, długo trwa dobycie całej certyfikacji – zaznacza.

Imagine Cup jest największym konkursem technologicznym dla studentów z całego świata. W ostatniej edycji wzięli w nim udział młodzi uczestnicy z ponad 150 krajów.

Karolina Mózgowiec, awi

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej