Premier Kopacz zapowiada stworzenie Polskiej Grupy Promowej
Konsolidacja Polskiej Żeglugi Morskiej i Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ma wzmocnić pozycję przewoźników na wymagającym rynku - powiedziała w poniedziałek w Świnoujściu premier Ewa Kopacz.
2015-10-12, 12:05
Branża przewozów promowych rozwija się bardzo dynamicznie, w tempie blisko 7 proc. rocznie – powiedziała dziennikarzom Kopacz na promie "Polonia" Polskiej Żeglugi Morskiej, cumującym przy terminalu promowym. - Ta branża również jest bardzo wymagająca; mamy wielu konkurentów szczególnie zagranicznych, ale na tym rynku znaczącym mamy dwa polskie (podmioty - przyp. red.) to jest Polska Żegluga Morska i Polska Żegluga Bałtycka – dodała.
W ostatnim czasie minister skarbu doszedł do wniosku, że będzie negocjował warunki konsolidacji tych dwóch podmiotów – powiedziała Kopacz. - Ta konsolidacja nie jest przeciwko nikomu. Ta konsolidacja ma tylko i wyłącznie wzmocnić pozycję naszych polskich przewoźników promowych na tym wymagającym rynku. Dlatego też chcemy zainwestować duże pieniądze, zainwestować również udział Polskich Inwestycji Rozwojowych w to, aby ta konkurencyjność polskich przewoźników była zdecydowanie większa – mówiła Kopacz.
"Szansa dla portów i stoczni"
Zdaniem premier, „ten duży program rozwoju branży przewozów morskich”, obok samych przewoźników, to również szansa dla portów i stoczni. - Chcemy stworzyć taką polską grupę promową, która będzie zdecydowanie mocnym konkurentem na tym rynku – zaznaczyła.
Szefowa rządu przebywa w Zachodniopomorskiem w związku z planowanym we wtorek posiedzeniem Rady Ministrów w Szczecinie. Jeszcze w poniedziałek ma być w świnoujskim gazoporcie.
Rada pracownicza Polskiej Żeglugi Morskiej przeciwko konsolidacji
Na propozycje dotyczące powstania Polskiej Grupy Promowej nie zgadza się rada pracownicza Polskiej Żeglugi Morskiej - informują lokalne media. Według nich, załoga ma się obawiać m.in. dominującej roli resortu po konsolidacji.
Na początku czerwca br. przedstawiciele armatorów i PIR-u podpisali list intencyjny w celu powołania Polskiej Grupy Promowej. Chodzi o stworzenie mocnego, polskiego podmiotu, działającego na rynku przewozów bałtyckich. W skład grupy miałyby wejść Polska Żegluga Bałtycka z siedzibą w Kołobrzegu i Unity Line, której właścicielem jest Polska Żegluga Morska - szczeciński armator.
PAP, awi
REKLAMA