Płaca minimalna w Niemczech: Urząd Celny poinformował, jak firmy mają rozliczać kierowców
Niemiecki Urząd Celny poinformował, w jaki sposób zagraniczne firmy mają rozliczać swoich kierowców na terenie RFN. Ze względu na mnogość interpretacji zapisów MiLoG (ustawy dotyczącej płacy minimalnej w Niemczech) na tę informację czekały nie tylko polskie firmy, ale również przedsiębiorstwa z innych państw europejskich. Tymczasem Komisja Europejska planuje MiLoG w całej Europie.
2015-10-13, 13:25
W styczniu tego roku weszła w życie ustawa o płacy minimalnej w Niemczech. Od samego początku budziła ona kontrowersje ze względu na konieczność wypłacania kierowcom wykonującym transport na terenie RFN niemieckiej płacy minimalnej wynoszącej 8,5 euro na godzinę.
Diety i ryczałty mogą być składnikiem wynagrodzenia
– Informacje z niemieckiego Urzędu Celnego potwierdziły stanowisko OCRK, że diety i ryczałty mogą być składnikiem wynagrodzenia, ponieważ wynika to z dyrektywy unijnej. MiLoG oczywiście stanowi problem dla polskiej branży transportowej, ale poprzez dobrą organizację firmy transportowej można zminimalizować koszty, a jednocześnie prawidłowo rozliczać czas pracy kierowców – tłumaczy Bartosz Najman, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.
Część ekspertów twierdziła, że dodatki właściwe delegacji pracownika, tj. diety czy ryczałty noclegowe, nie mogą zostać uznane jako składnik płacy minimalnej. To z kolei przekładało się na znaczny wzrost kosztów pracy.
REKLAMA
– W tej chwili wiemy już, że obawy te były bezpodstawne, a Niemiecki Urząd Celny w pełni zaakceptował praktykę wliczania do płacy minimalnej ryczałtu noclegowego oraz diety pomniejszonej stosownie wg wytycznych niemieckiego Ministerstwa Finansów, kończąc kontrolę bez nakładania kary finansowej na polskiego przewoźnika – mówi Bartosz Najman. – To bardzo dobra wiadomość dla całej branży transportowej – dodaje.
Placa minimalna w całej UE?
Tymczasem problem płacy minimalnej w krótkim czasie może rozprzestrzenić się na całą Europę. Nie jest tajemnicą, że inne państwa mają zamiar wprowadzić niemieckie rozwiązania. Ratunkiem do tej pory była Komisja Europejska. Polska upatrywała w działaniach organu wykonawczego UE szansy na ukaranie Niemiec i cofnięcie przez zachodniego sąsiada szkodliwej ustawy.
Jednak, jak podała Polska Agencja Prasowa, komisarz ds. zatrudnienia i spraw socjalnych Marianne Thyssen zapowiedziała rewizję dyrektywy o pracownikach delegowanych w UE. Nowe prawo miałoby gwarantować takie samo wynagrodzenie za taką samą pracę na danym terytorium. Skutkiem tych działań będzie wprowadzenie regulacji o wynagrodzeniu minimalnym dla kierowców w całej Europie.
Bartosz Najman, Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców: niemiecka płaca minimalna nie musi zaszkodzić polskiemu transportowi.
REKLAMA
Źródło: Newseria
Informacja prasowa, awi
REKLAMA